PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika českého jazyka jako jazyka druhého - OKNC2C117B
Anglický název: Didactics of Czech Language as a Second Language
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Neslučitelnost : OKNC2C116B
Záměnnost : OPNC2C117B
Je neslučitelnost pro: OKNC2C116B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)
Didaktika českého jazyka jako druhého jazyka navazuje na předchozí oborovou didaktiku českého jazyka jako jazyka mateřského a vychází také ze znalostí z dalších předmětů, jako je např. obecná didaktika. Představuje úvod do problematiky a nabízí základní teoretické informace - pojmosloví, historii oboru, vyučovací metody, učebnice, základní pedagogické dokumenty - Společný evropský rámec pro jazyky a popisy češtiny, jazykový pas, ministerské dokumenty pro práci s žákem s odlišným mateřským jazykem v české škole. Studenti si ověří zvládnutí základních tematických okruhů a pojmů nejen při čtení odborných článků a diskusi nad aktuálními didaktickými problémy, ale také při zpracování didaktické pomůcky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Cílem předmětu je dát studentům základní orientaci v oboru a otevřít prostor pro další vzdělávání v něm.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Výuka/zadání úkolů bude probíhat distanční formou, platforma TEAMS. Komunikace možná emailem.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Základní povinná literatura:

HÁJKOVÁ, Eva: Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: PedF UK, 2014, ISBN 978-80-7290-809-7.
HRDLIČKA, M. Čeština - cizí jazyk. Praha: ISV, 2002, ISBN 80-85866-98-6.
HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010. ISBN 978-80-704-3867-1.
HRONOVÁ, K. Čeština jako cizí jazyk.  Praha: Didakta, 1990, ISBN 978-80-254-5194-6.
HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. ISBN 14-279-88.
 
Literatura online:
Společný evropský referenční rámec pro jazyky [online]. Dostupné z

ŠKODOVÁ, S. - ŠINDELÁŘOVÁ, J. Metodika práce s žáky-cizinci na základních školách, dostupné z:

Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR - úrovně A1, A2 [online]. Dostupné z .
 
Doporučená literatura:
Sborníky Čeština jako cizí jazyk. Materiály ze (I., II., III. atd.) mezinárodního sympozia o češtině jako o cizím jazyku. Praha: UK-FF.
Sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ).
Příspěvky v dalších odborných časopisech, např. Didaktické studie, Cizí jazyky, SALi, Nová čeština doma a ve světě, Bohemystika aj.
 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Požadavky k zápočtu:

Aktivní plnění zadaných úkolů, zpracování a odevzdání seminárního úkolu do 10. 5. 2024.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

1. Předmět didaktiky jazyka cizího/druhého.

2. Vymezení jazyka mateřského, cizího, druhého (L1, L2)

3. Pojmosloví oboru.

4. Historie oboru.

5. Bilingvismus.

6. Vyučovací metody - hist. přehled a současnost.

7. Žák s OMJ.

8. Začleňování žáka s OMJ do práce v české škole.

9. Postup pronikání do  "nového" jazyka, nejčastější chyby žáků.

10. Učebnice, podpůrné materiály.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK