PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika VV pro předškolní vzdělávání - OKN01V171C
Anglický název: Didactics of Art Education for Preschool Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D.
Záměnnost : OPN01V171C
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)
Kurz shrnuje hlavní předpoklady oborové didaktiky pro předškolní vzdělávání a ukazuje její interdisciplinární potenciál a současně její specifický obsah. Ukazuje aktuální pedagogické přístupy k dětské tvorbě v raném věku a její význam pro všeobecný rozvoj dětské osobnosti. Věnuje se studiu tradičních a nových médií a ukazuje význam jejich používání v předškolním vzdělávání. Věnuje pozornost komunikaci o dílech vizuální kultury a umění, a komunikaci o dětské výtvarné práci, její analýze, interpretaci a možnostech pedagogické diagnostiky.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)

AGUIRRE, I. (2004): Beyond the Understanding of Visual Culture: A Pragmatist Approach to Aesthetic Education. In:
International Journal of Art & Design Education,
23: 3, s.256–269.
UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke
všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
FULKOVÁ, M., KAFKOVÁ, H.: Nové trendy ve výtvarné výchově. In Kohnová, J. (ed.) Sborník příspěvků z konference
Profesní rozvoj učitelů. Praha, 2012. dostupné na: http://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-1-version1-
SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf
HAZUKOVÁ, H. (2005): Problémy funkčního slovníku ve výtvarné výchově. In: SLAVÍK, J. a kol.: Multidisciplinární
komunikace – problém a princip všeobecného vzdělávání. Pedagogická fakulta UK, Praha. s. 304-326.
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005.
KNECHT, Petr. T. Janík a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Pedagogická orientace,
Brno: Pedagogická fak. Masarykovy univerzity, 2008, roč. 2008, č. 1, s. 136-139. ISSN 1211-4669.
SLAVÍK, J. (2010): Nová média na pomezí praxe a teorie výtvarné výchovy. In: Výtvarná výchova, 50:2, s. 12-17.

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)

seminář

V případě omezení prezenční výuky bude kurs veden distanční formou přes aplikaci Microsoft Teams.

Odkaz: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a69515c1e17414a2f97dcc478deed0bd9%40thread.tacv2/conversations?groupId=4f5af7d3-1724-4bf6-8909-c5baba876b0c&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Tato platforma bude studijní skupinou využívána ke sdílení studijních dokumentů i v případě prezenční výuky.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)

1. Diskurzivní pojetí výtvarné výchovy

2. Učivo výtvarné výchovy

3. Média ve výtvarné výchově

4. Zprostředkování vizuální kultury a umění dětem

5. Formativní hodnocení výtvarných činností v předškolním vzdělávání

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (28.01.2021)

Zápočet

-včasné odevzdání a prezentace seminární práce.

Konkrétní zadání studenti obdrží na úvodním setkání.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK