PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Speciálně pedagogické poradenství - OKN01S126A
Anglický název: Special Education Counseling
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Prerekvizity : OKN01Q115A
Záměnnost : OPN01S126A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (12.02.2019)
Předmět se zaměřuje na oblasti rozvoje dítěte v raném a předškolním věku. Studenti se seznamují s možnostmi diagnostiky a podpory dítěte zejm. v období 3 až 6 let.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (12.02.2019)

Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými metodami diagnostiky a intervence určenými k podpoře dětí v raném a předškolním věku.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (12.02.2019)

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 9788025118290.

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 9788025125694.

OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.

SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.

SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.

VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 9788024615387.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (12.02.2019)

Vývojové škály (Gesellova škála, škál Bayleyové)

Diagnostika a podpora rozvoje motoriky (hrubá motorika, dynamická a statická rovnováha, jemná motorika, senzomotorika, grafomotorika)

Diagnostika a podpora rozvoje zrakového vnímání (rozlišování figury a pozadí, zraková diferenciace tvarů, zraková paměť, vnímání časového sledu zrakových informací)

Diagnostika a podpora rozvoje sluchového vnímání (rozlišování figury a pozadí, sluchová diferenciace zvuků a hlásek, sluchová paměť, vnímání časového sledu sluchových informací)

Diagnostika a podpora rozvoje prostorové orientace

Lateralita

Screeningová diagnostika PAS

Diagnostika školní zralosti

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (12.02.2019)

Administrace vybraného diagnostického materiálu s dítětem v předškolním věku

Zpracování sady aktivit pro rozvoj vybrané dílčí funkce

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK