PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Propedeutika speciální pedagogiky - OKBS1S101A
Anglický název: Special Education Propedeutics
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Korekvizity : OKBS1S102A, OKBS1S103A, OKBS1S104A, OKBS1S105A
Záměnnost : OPBS1S101A
Je korekvizitou pro: OKBS1S103A, OKBS1S102A, OKBS1S105A, OKBS1P106A, OKBS1S104A
Je neslučitelnost pro: OKBZ0P106A
Je prerekvizitou pro: OKBS1O119A, OKBS1S142B, OKBS1S139B, OKBS1S140B, OKBS1S141B, OKBS1S118A, OKBS1Q112A, OKBS1S111A, OKBS1S110A, OKBS1S109A, OKBS1S107A, OKBS1S108A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (29.11.2018)
Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii i současné směřování konceptů podpor osob se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména následující okruhy: Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. Člověk s postižením a jeho speciální potřeby s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. Socializace z dějinného pohledu. Integrace a inkluze jako proces. Právní vědomí a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče. Diskriminace a antidiskriminace. Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci a různorodosti služeb pro lidi se znevýhodněním. Paliativní péče a rozvoj hospicových zařízení v ČR
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (30.10.2019)

Mužáková, M.: Odlišnost jako dar. Děti s mentálním postižením a zápasy jejich rodičů v době totality.

ISBN 978-80-7603-016-9

Slowík, J.: Speciálná pedagogika. Praha:Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1733-3

Vágnerová,M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:Portál, 2008, ISBN:978-80-7367-414-4

Kopřiva,K.: Lidský vztah jako součást profese..Praha:Portál, 2013,  ISBN 978-80-262-0528-9

Vágnerová,M., Strnadová, I., Krejčová,L.: Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum, 2009, ISBN 978-80-246-1616-2

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (13.09.2017)

Průběžné plnění zadaných úkolů, vypracování reflexe vybrané monografie a tří článků z časopisu Speciální pedagogika,úspěšné splnění písemného testu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK