PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Obecná zoologie - OKBB2B117A
Anglický název: General zoology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Jan Andreska, Ph.D.
Vyučující: Ing. Jan Andreska, Ph.D.
Prerekvizity : OKBB2B111A, OKBB2B113A
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Jan Andreska, Ph.D. (10.09.2019)
Přednášky obecné zoologie jsou zaměřeny na srovnávací anatomii obratlovců. K tomu byla napsána publikace Srovnávací anatomie obratlovců.Vznikla na základě potřeby studentů Pedagogické fakulty UK v Praze. Výuka daného tématu dosud probíhala podle poměrně zastaralých učebnic. Hypotéza, že výuka srovnávací anatomie vyžaduje učebnici založenou na nových poznatcích z odborné literatury je ověřována výsledky dotazníku. Vypracovali ho studenti po kurzu systematické zoologie a před kurzem obecné zoologie, v níž se probírá morfologie těla strunatců. Studijní opory: odborná literatura, citace internetu, video, power point Hodnocení: individuální, kolokviální, seminární práce, aktivita při řešených problémech v diskusích.
Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Jan Andreska, Ph.D. (10.09.2022)

Předmět bude vyučován ve stanovených hodinách podle rozvrhu.Nastane li distanční výuka, po dobu jejího trvání bude probíhat výuka formou studia presentací, které budou studentům zaslány..Konzultace proběnou mailem, do předmětu pište prosím kód předmětu a jméno předmětu.Test bude uložen počátkem zkouškového období. Bude včas avizován.

Literatura
Poslední úprava: Ing. Jan Andreska, Ph.D. (07.09.2017)

Doporučená literatura:

  1. Anděra, M., Horáček, J. (l982): Poznáváme naše savce. Mladá Fronta.
  2. Dungel,J., Gaisler, J. (2002): Atlas savců České a Slovenské republiky.Academia.Praha.
  3. Ferianc, O. (1965): Stavovce Slovenska IV. Cicavce. SAV, Bratislava.;
  4. Reichholf,J. (1996): Savci. Ikar. Praha.
  5. Bejček,V., Šťastný,K., Hudec,K. (1995): Atlas hnízdního rozšíření ptáků. H+H. Praha
  6. Dungel,J., Hudec,K. (2001): Atlas ptáků České a Slovenské republiky. Academia.Praha.
  7. Šťastný, K.,Bejček,V., Hudec,K. (1998): Svět zvířat V. Ptáci (1). Albatros. Praha.
  8. Šťastný, K.,Bejček,V., Vašák,P. ((1998): Svět zvířat V. Ptáci (2). Albatros. Praha Šťastný, K.,Bejček,V., Vašák,P. ((1999): Svět zvířat V. Ptáci (3). Albatros. Praha
  9. Šťastný, K.,Bejček,V., Hudec,K. (200): Atlas hnízdního rozšíření ptáků v České republice 2001-2003. Aventinum. Praha.
  10. Veselovský, Z. (2001): Obecná ornitologie. Academia. Praha.
  11. Baruš, V., Oliva, O. a kol. (1995): Fauna ČSSR: Mihulovci a ryby (1).
  12. Černý, H. (2002): Veterinární anatomie. Noviko a.s., Brno.
  13. Droscher, V. B. (1970): Magie smyslů v říši zvířat. Orbis, Praha.
  14. Dvořák, J., Růžička, B. (1966): Geologická minulost Země. SNTL. Praha.
  15. Ferianc, O. (1965): Stavovce Slovenska IV. Cicavce. SAV, Bratislava.
  16. Gaisler, J. (1983): Zoologie obratlovců. Academia, Praha.
  17. Hanák, V., Horáček, I., Gaisler, J. (1989): European Bat Research. Charles University Press, Praha.
  18. Heráň, I. (1982): Díváme se na zvířata. Panorama, Praha.
  19. Hrabě, S., Oliva, O., Opatrný, E. (1973): Klíč našich ryb, obojživelníků a plazů. SPN, Praha.
  20. Hudec, K., Černý, W. (1972): Fauna ČSSR 19: Ptáci Aves. Díl I. Academia, Praha.
  21. Hudec, K., Černý, W. (1977): Fauna ČSSR 21: Ptáci Aves. Díl II. Academia, Praha.
  22. The genesis of neural crest and epidermal placodes: A reinterpretation of vertebrate origins. Quarterly Review of Biology 58: 1-28.
  23. Hudec, K., Černý, W. (1983): Fauna ČSSR 23?24: Ptáci?Aves. Díl III/1?2. Academia, Praha.
  24. Koukolník,F. (2002): Lidský mozek : funkční systémy : normy a poruchy. 2. aktual. a rozš. vyd. Praha. Portál.
  25. Pelikán, J. (1998): Základy empirických výzkumů pedagogických jevů. Karolinum. Praha.
  26. Reichholf, J. (1996): Savci. Ikar, Praha.
  27. Remane, A., Storch, V. und Welsch, U. (1976): Systematische Zoologie. G. Fischer Verlag, Jena.
  28. Ridley, M. (1993): Evolution. Blackwell Science, Atlanta.
  29. Richards, P. (1991): Ornithology. Cambridge University Press, Cambridge
  30. Richardson, M. et al. (1977): Anatomy and Embryology, 196(2):91?106, 1997. Return to text. Elizabeth Pennisi, Roček, Z. (2002): Historie obratlovců. Academia, Praha.
  31. Sigmund, L., Bajtlerová, P. (1980): Pitevní a osteologické praktikum. Univerzita Karlova, Praha.
  32. Sigmund, L., Hanák, V., Pravda, O. (1992): Zoologie strunatců. Univerzita Karlova, Praha.
  33. Sinělnikov, R. D. (1970): Atlas anatomie člověka. I?III. Avicenum, Praha.
  34. Šenkýřová, R. (2002): Základy latinské veterinární terminologie. Veterinární a farmaceutická univerzita, Brno.
  35. Špinar, Z. (1984): Paleontologie obratlovců. Academia. Praha.
  36. Turek, V., Marek, J., Beneš, J. (1997): Fossilien. Avicenum. Praha.
  37. Veselovský, Z. (2005): Etologie. Academia, Praha.
  38. Veselovský, Z. (2001): Obecná ornitologie. Academia, Praha.
  39. Vodrážka, Z. (2002): Biochemie. Academia, Praha.
  40. Vogt, L. (2008): The unfalsifiability of cladograms and its consequences. Cladistics ; 24(1): 62-73
  41. Wigglesworth, V. B., (1987): Short communication how does a fly cling to the surface of a glass sheet ? J.exp.Biol 129,373-376.
  42. Woese, C. R. at all. (1999): A new version of the RDP (Ribosomal Database Project). Nucleic Acids Research 27(1): 171-173
  43. Younson, R.M. (2004): Vědecké omyly, bludy a podvody, Nakladatelství H+H. 2004

internetové zdroje:

  1. (http://www.otion.edu/phylocode/)
  2. (http://www.zoologie.upol.cz/osoby/Grim/Strunatci_01_teoreticky_uvod.pdf)
  3. (http://www.hmyz.info/pojmy.htm)
  4. (fyzweb.cuni.cz/odpovedna/index.php)
  5. http://www.lander.edu/rsfox/112anim.html ...
  6. (http://.www.en.wikipedia.org/wiki/Air_sac - 15k)
  7. (www.pbs.org/wgbh/evolution/library/06/2/l_062_03.htm)
  8. (http:// www.botzool.sci.muni.cz/study/verteb/system1.pdf )
  9. (http://www.muni.cz/do/1499/evo_devo_vyskot 2006.pdf)
  10. (pitris.info/Blender/Tutorial_anaglyfie.html ? 24k
Sylabus
Poslední úprava: Ing. Jan Andreska, Ph.D. (10.09.2019)

Obecná zoologie - zimní semestr 2019/2020

Sylabus přednášek a otázky ke KZ.

Témata přednášek

1. (2 hodiny) Zárodečný vývoj. Rýhování vajíčka, vznik zárodečných listů a obalů. Stavba vejce a zárodečných obalů
plazů a ptáků, homologie se zárodečnými obaly člověka. Funkce zárodečných obalů. Célom, proč existuje a proč
existují zárodečné listy, kde se vyskytuje u jednotlivých tříd obratlovců, jeho vývoj v návaznosti na bezobratlé
a jeho funkce.

2. (4 hodiny) Kostra. Chorda, materiál, embryonální základ, kde se u strunatců nachází celá a kde v rudimentech,
postavení chordy, neurální trubice, srdce a trávicí soustavy. Obratel, typy obratlů z hlediska tvaru a funkce (acélní,
procélní, opistocélní, heterocélní), jejich ontogenetický vývoj, jejich zvláštnosti u jednotlivých tříd obratlovců,
stavba obratle u savců, anatomie obratlů člověka. Páteř, její vývoj a odlišnosti v rámci kmene strunatců. Nepárové
ploutve ryb a jejich typy (heterocerkní, homocerkní, difycerkní). Pásmo předních končetin, přehled stavby
u jednotlivých tříd obratlovců (cleithrum, coracoid, scapulocoracoid, clavicula, scapula). Pánevní pásmo a přehled
jeho stavby u jednotlivých tříd obratlovců. Končetina lopatkového pásma a její adaptace v rámci tříd obratlovců.
Končetina pánevního pletence a její adaptace v rámci tříd obratlovců. Ocas obratlovců, popis a zvláštnosti jeho
obratlů, význam a funkce. Žebra a hrudní koš obratlovců, typy žeber a jejich funkce u vodních a suchozemských
obratlovců. Adaptace končetin k suchozemskému způsobu života. Stavba lebky a přeměny žaberních oblouků
v rámci tříd obratlovců. Chondrální a dermální kosti lebky.
3. (2 hodiny) Svaly. Embryonální původ, klasifikace svalů obratlovců, topografické členění, funkce svalů krku, žvýkací
svaly a spánkové jámy, svaly trupu, končetin a ocasu u jednotlivých tříd obratlovců, metamerie, bránice,
podkožní svaly, elektrické orgány.
4. (2 hodiny) Trávicí soustava. Příjem a zpracování potravy filtrátorů a ostatních vodních strunatců, vodní a suchozemští
obratlovci, rozdíly v příjmu a zpracování potravy. Zárodečný vývoj trávicí soustavy a zárodečné listy
podílející se na fixaci trávicí trubice v célomu. Adaptace trávicí trubice u ryb (požerákové zuby, jícen, žaludek,
spirální řasa, pylorické přívěsky). Jícen a žaludek a jejich adaptace u suchozemských obratlovců (plazi, ptáci,
savci, přežvýkavci). Náhrady zubů u obratlovců, rozmělňování a příjem potravy u ryb, obojživelníků, hadů,
ptáků. Zuby, základní typy z hlediska fylogeneze a připojení k čelisti. Změny počtu zubů v závislosti na potravní
specializaci (počty zubů a zubní vzorce primátů, zuby mrože, slona a jejich homologie se zuby základního vzorce,
diastéma).
5.(2 hodiny) Dýchací soustava. Princip dýchání, vnější a vnitřní dýchání, popis stavby a funkce dýchání u jednotlivých
tříd obratlovců, typy proudění vody a vzduchu dýchacími orgány, kožní dýchání, larvální dýchání obojživelníků.
Výměna plynů ve vejci suchozemských obratlovců, dýchací cesty, vnitřní a vnější nozdry, vývoj sekundárního
patra, plynový měchýř ryb, plicní vaky ptáků a další přídavné orgány dýchací soustavy, vylučovací funkce
dýchací soustavy, bránice a dýchací pohyby savců.
6. (2 hodiny) Cévní soustava. Hlavní rozdíl mezi cévní soustavou ryb a suchozemských obratlovců, stavba srdce
ryb, obojživelníků, dvojdyšných ryb, plazů, ptáků a savců, význam chlopní, embryonální vývoj lidského srdce
a přechod k funkčnímu dýchání po narození, foramen ovale, (ductus arteriosus=ductus Botalli), foramen Panizzae.
7. (2 hodiny) Vylučovací soustava. Ledvinová jednotka a princip osmoregulace, typy ledvin u obratlovců: holonefros,
opistonefros, mezonefros, metanefros, vývody vylučovacích orgánů a funkce Wolfovy chodby, typy ledvin
v závislosti na prostředí, vliv vodního a aridního prostředí, vylučování vody a vylučování solí, solné žlázy, močový
měchýř a jeho funkce a původ.
8. (2 hodiny) Tělní pokryv kopinatce a jednotlivých tříd obratlovců. Embryonální původ kůže, funkce kůže, stavba
kůže savců, rohovité deriváty pokožky, šupiny, peří, chlupy a jejich přeměny, deriváty škáry, tělní pokryv ryb,
druhy šupin podle tvaru a vnitřní stavby.
9. (4 hodiny) Nervová soustava. Odlišnosti nervové soustavy strunatců a bezobratlých, charakteristika jednotlivých
částí mozku strunatců u jednotlivých tříd obratlovců, charakteristika nervové soustavy strunatců z hlediska
vzniku a v souvislosti se způsobem života, vývoj šedé hmoty mozkové a její řídicí činnost u jednotlivých tříd
obratlovců, (striatum a bazální ganglia, archipalium, neopalium), mozkové nervy u vodních a suchozemských
obratlovců.
10. (2 hodiny) Smyslové orgány. Proprioreceptory, jejich výskyt a funkční předchůdci u obratlovců. Kožní receptory,
typy funkce a výskyt u obratlovců, chemoreceptory (čichové a chuťové), receptory vodních obratlovců, čichové
a chuťové receptory u suchozemských obratlovců, Jakobsonův orgán, postranní čára a její homologie u suchozemských
obratlovců, statoakustické ústrojí ryb, obojživelníků, plazů a ptáků, jeho souvislost s přeměnou
žaberních oblouků, zvláštnosti zrakového ústrojí ryb, obojživelníků, plazů, ptáků a savců, princip nočního vidění
sov a savců, parietální orgán, vznik, funkce a výskyt, echolokace.
11. (2 hodiny) Žlázy s vnitřní sekrecí. Vznik hypofýzy, adenohypofýza a neurohypofýza, hormony zadního a předního
laloku, urofýza, brzlík a jeho funkce u vodních obratlovců, obojživelníků a plazů, Fabriciova burza, šišinka
(pineální orgán), vývoj nadledvin u obratlovců, vývoj slinivky břišní u obratlovců, ultimobranchiální žlázy, příštítná
tělíska u suchozemských a vodních obratlovců.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Jan Andreska, Ph.D. (07.09.2017)

Písemný test v rozsahu znalostí nabytých účastí na povinných cvičeních.

Podmínkou připuštění k záverečnému testu je účast na cvičeních min. 80 %.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK