PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Profesni reflexe - OKB7315306
Anglický název: Professional reflection
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (08.12.2016)
Kurz pracuje metodami sociálně psychologického výcviku s reflexemi studentů vztahujícími se k dokončovanému studiu, s reflexemi na vlastní profesní vybavenost pro povolání učitele.Diskuse jsou orientovány na témata, která vnímají studenti jako profesně potřebná a na zkušenosti ze souvislé praxe. Názory na vhodné (nevhodné) metody pedagogické práce, obavy nebo již skutečné problémy vzniklé v profesních situacích jsou otevírány a řešeny s podporou skupinové dynamiky a týmového potenciálu (podle Bálinta). Inovace kurzu:Do kurzu byl začleněn náhled do práce začínající učitelky MŠ, který je realizován prostřednictvím čerstvých absolventek oboru UMŠ, které přiblíží svůj první rok v MŠ. Sdělují své zkušenosti z přijetí ŠVP, školního řádu, spolupráce s druhou učitelkou na přípravě pedagogických činností-přípravy, příprava TVP, individualizace přístupů k dětem, zvládání jejich chování, komunikace s rodiči. Následují dotazy studentek jak jsou určité situace řešeny, jaké jsou požadavky na začínající učitelku. Z celého procesu vyznívá, jak studentky o své budoucí učitelské práci přemýšlejí, čeho se obávají apod. Učitel celý proces skupinové dynamiky moderuje, podněcuje k otázkám a vyslovení názorů, shrnuje hlavní myšlenky, podpoří vhodné postupy.Z celého procesu vyznívá, jak studentky o své budoucí učitelské práci přemýšlejí, čeho se obávají apod.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (01.02.2018)

Prostřednictvím dynamiky studijní skupiny vyslovovat reflexe vztažené ke studiu daného oboru a formulovat reakce MŠ na prohloubenou profesní přípravu studentů v kombinovaném studiu na PedF.

 V druhé části předmětu  se zamýšlet nad řešením pedagogických situací, které jsou společně studenty nahlíženy prostřednictvím strukturované metody řešení konkrétního případu podle psychologa M.Balinta. 

Literatura
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2016)

Literatura:

Komárková,R.,Slaměník,I.,Výrost,J.a kol. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha:Grada, 2002. ISBN 80-247-0180-4.

Kratochvíl, S. Skupinová psychoterapie. Galén, 1995. ISBN 80-85824-20-5.

Nováčková, J. Pedagogický styl založený na zpětné vazbě. In: Syslová,Z.(ed.) Školní vzdělávací programy a evaluace v MŠ /CD ROM/. Praha: Verlag Dashofer, 2007. ISSN 1802-4130.

Pačesová,M. Lékař, pacient a Michael Balint. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-491-8.

Rogers, C.R. Jako byť sám sebou. IRIS, Bratislava 1996. ISBN 80-88778-02-6.

Rogers,C.R. Klientom centrovaná terapia. Modra: Persona, 2000. ISBN 80-967980-3-0.

Vymětal,J. Rogersovská  psychoterapie. ČS, 1996. ISBN 80-202-0605-1.

Výrost,J., Slaměník,I.  Sociální psychologie. 2.přepracované a rozšíř. vydání. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-1428-8.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (14.05.2019)

Kurz pracuje metodami sociálně psychologického výcviku s reflexemi studentů vztahujícími se k dokončovanému studiu, s reflexemi na vlastní profesní vybavenost pro povolání učitele.Diskuse jsou orientovány na témata, která vnímají studenti jako profesně potřebná. Názory na vhodné (nevhodné) metody pedagogické práce, obavy nebo již skutečné problémy vzniklé v profesních situacích jsou otevírány a řešeny s podporou skupinové dynamiky a týmového potenciálu (podle Bálinta).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (01.02.2018)

Zápočet je studentům přiznám za aktivní přístup k řešení vyslovených problémů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK