PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Rozvíjení matematické gramotnosti II - OKB7310213
Anglický název: Developing mathematical literacy II
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)
Matematická gramotnost na 1.st. ZŠ a v 1.r. - vymezují nepřímo cíle i obsah předmatematické gramotnosti v RVP PV. Kurz stojí především na budování "databáze aktivit"; tyto aktivity jsou gradované. Ukážeme si propojení vybraných dynamických didaktických struktur na proces tvorby ŠVP. Kurz volně navazuje na RMG I (PMV A, PMV B a Zájklady logiky I, II) a vybavuje studenty nástroji pro rozvíjení předškolních dětí hrou v oblasti předmatematické gramotnosti a propojuje praxi s matematickými a matematicko-didaktickými nástroji, kterými musí disponovat pedagog v mateřské škole tak, aby měl nad danou problematikou nadhled. Těžiště spočívá v praktických činnostech a v jejich analýze.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)

Cílem kurzu je vybavit studenty praktickými nástroji pro rozvíjení předškolních dětí v předmatematické gramotnosti s respektováním specifik této věkové kategorie (v návaznosti na vývojovou a kognitivní psychologii) a dále ho vybavit matematickými a matematicko-didaktickými nástroji, kterými musí disponovat pedagog v mateřské škole tak, aby měl nad danou problematikou nadhled a byl schopen pracovat se ŠVP, vyhodnocovat dílčí diagnostické aktivity významné pro úpravu ŠVP.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)

Předpokládá se samostudium před každým výukovým blokem, na to naváže rozbor prostudovaného a písemná příprava vložená ve stanoveném limitu do Moodlu.

Prolínání přednášky, dílny a seminární diskuse k převažujícím ukázkám z praxe a ke grafickým materiálům z archivu prací dětí mateřské školy ve vývoji dítěte. Pokud to podmínky umožní, bude zařazena přímá úpráce s dětmi.

.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)

70% účast, domácí příprava včetně písemných prací.

Ukončení kurzu je nejen za aktivní účast, ale i za diskusi k závěrečné práci v písemné podobě:

analýza zadané a vyzkoušené hry z pohledu matematické podstaty (písemně), její možnosti obměn včetně odůvodněné gradace náročnosti.

 

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)

Matematická gramotnost na 1.st. ZŠ a v 1.r. - vymezují cíle i obsah předmatematické gramotnosti a úzce navazuje na předmět RMG I.

a) Hrou poznáváme trojrozměrný svět prostřednictvím hmatu, zraku, manipulace a kineze; trvalost tvaru v závislosti na charakteru látky; role jazyka; rozvoj prostorové /rovinné orientace, paměti a představivosti v rámci mikroprostoru, mezzoprostoru a maxiprostoru; rozvoj jazyka; čára jako komunikační nástroj (kvalita, role, interpretace čáry); druhy čar dle tvaru ve spojení s pohybem; labyrinty a jejich význam; obrázky jedním tahem; transformace (barevná, velikostní, polohová, tvarová, 2D-3D,..);odlišení dvou světů prostoru a umělého světa roviny; shodnost (symetrie, posunutí a rotace v činnostech); zobecnující sdělení a jejich negace jako nástroj k jejich pochopení a k posuzování pravidel, rozpoznání pravdy od nepravdy; vývoj stavby u různých typů stavebnic; cesta k míře ve hrách; závislosti polohové, tvarové, velikostní nebo kvantitativní jako příprava na první stupeň rozvoje funkčního myšlení; substituce v dokončení rytmizace/pravidelnosti/řady; celek a jeho části - relativnost pojmů; tvar a proporce celku; procesy porovnávání, poměřování; celek a procesy: dekompozice, destrukce, likvidace, kompozice, kompletace, kopie, rekonstrukce a další; hádanky jako příprava na vymezování nových pojmů;

práce s materiály  (modelíny, těsta, tkaničky, novinový papír, drát, kostky, sádra, drobné předměty; sníh, led, přírodniny, křída)

b) Svět čísel ve hrách a v různých kontextech.

c) Postupy ve hrách, první strategie, souvislost s přípravou na metematicko-logické metody řešení jako např. třídění, uspořádání, uvažování, usuzování, přiřazování (včetně pravdivostních hodnot)

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)

úspěšné zvládnutí RMG I, nebo alespoň jednoho z kurzů PMV A a B, případně KZ z Rozvoje předmatematické gramotnosti

znalost vývojové a kognitivní psychologie předškolního věku

(dále znalost her pro předškolní věk - seznam 20 her dostanou studenti na počátku semestru; jde o hry s pravidly, pohybové, stolní)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK