PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Předškolní vzdělávání v kontextu proměn v Evropě - OKB01N122A
Anglický název: Pre-primary education in the context of transformation in Europe
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Prerekvizity : OKB01N116A
Záměnnost : OPB01N122A
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg Mgr. Lucie Maršálková
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)
Předmět uvádí studenty do situace předškolního vzdělávání v Evropě a jeho aktuálních proměn. Zabývá se jeho současnými problémy a poukazuje na hlavní vývojové tendence v evropském kontextu. Věnuje se také otázkám pedagogické práce s dětmi předškolního věku pocházejícími z rozmanitého sociokulturního prostředí. Studenti se seznámí s vybranými zahraničními pedagogickými přístupy, koncepty, kurikuly a úspěšnými programy reagujícími na proměňující se situaci předškolních zařízení a institucionální předškolní výchovy v Evropě. Cílem kurzu je reflektovat pedagogickou praxi v České republice v rámci mezinárodní vývoje předškolního vzdělávání a hledat se studenty průsečíky jeho směřování i možnosti řešení aktuálních problémů v kontextu mezinárodní zkušenosti. Kreditová zátěž: 2 ECTS: 8 hodin přímá výuka, 40 hodin studium literatury, 35 příprava na zápočet.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

Cílem kurzu je reflektovat pedagogickou praxi v České republice v rámci mezinárodní vývoje předškolního vzdělávání a hledat se studenty průsečíky jeho směřování i možnosti řešení aktuálních problémů v kontextu mezinárodní zkušenosti.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Lucie Maršálková (08.09.2022)

Vyčíslení studijní zátěže: Kreditová zátěž: 2 ECTS: 8 hodin přímá výuka, 40 hodin studium literatury, 35 příprava na zápočet. V rámci předmětu se vybraní studenti účastní studijní stáže na Marnix University v Utrechtu, která je realizovaná v rámci projektu Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK, CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.

Výuka bude probíhat prezenčně dle rozvrhu v SIS, popř. distančně v případě nařízení PedF UK zohledňujícím epidemiologické podmínky.

Distanční výuka probíhá v MS Teams na odkazu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a12834de7df1247218a9009c6508c5183%40thread.tacv2/conversations?groupId=d04b4412-cf25-422b-af61-3103b8088a03&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d.

Přístup do týmu získají studenti od vyučující na začátku semestru.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

Základní studijní literatura:

EACEA, Výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6.

European Commission/EACEA/Eurydice. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

OECD. Education Policy Outlook: Czech Republic, 2020, available at: www.oecd.org/education/policy-outlook/country-profile-Czech-Republic-2020.pdf. 

PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2012, 334 s. ISBN 978-80-262-0191-5.
 
SYSLOVÁ, Zora, Irena, BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Komparace české a zahraniční studie. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 987-80-7478-354-8.

 

Další doporučená literatura:

Další doporučená literatura a studijní materiály budou pro studenty zveřejněny v on-line kurzu v Moodle

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

Srovnávací pedagogika – cíle, funkce, význam

Předškolní vzdělávání ve Francii, v Německu a Švýcarsku

Předškolní vzdělávání v Anglii a Švédsku

Vývojové tendence a trendy v předškolním vzdělávání

Předškolní vzdělávání jako nástroj překovávání sociokulturních překážek                                                            

Podpora rodiny a dítěte

Jazyková podpora pro děti

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Maršálková (08.09.2022)

Podmínkou splnění předmětu je splnění úkolů v Moodle, aktivní účast na seminářích (100% docházka v prezenční či distanční formě v MS Teams) a zpracování seminární práce dle zadání pedagoga, nebo aktivní účast na seminářích (90% docházka), splnění úkolů v Moodle, aktivní účast na stáži na Marnix University v Utrechtu a zpracování zprávy ze stáže.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK