Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (21.05.2019)
Kurz navazuje na disciplínu Didaktika rozvoje počáteční gramotnosti s praxí I. Prezentovaná témata zahrnují specifiku práce při vyúce prvopočátečního čtení a psaní s uplatněním individuálního zřetele k žákovským individualitám, diagnostiku obtíží a způsob jejich nápravy, rozvoj čtenářství atd. Součástí je i seznámení s vyúkou v alternativních didaktických systémech a v zahraničních primárních školách.
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (21.05.2019)
The topic follows up Didactics of development initial literacy II. Presented issues cover specific of didactic of elementary reading and writing with stress on individuality of the pupil, diagnostics of difficulties and method of their improvement and development of reading etc. Didactics at alternative systems and foreign compulsory schools is included.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (21.05.2019)
Křivánek,Z. - Wildová,R. : Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha, PedF UK 1997 Matějček,Z. : Vývojové poruchy čtení. Praha, SPN 1998 Doležalová,J. : Didaktika prvopočátečního psaní. Hradec Králové, VŠP, 1995 Tymichová,H. : Nauč mne číst a psát. Praha, SPN 1996 Wildova, R. (ed.): Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. UK PedF, Praha 2002 Wildová, R. : Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti. Praha, PedF UK 2004
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (21.05.2019)
Diagnostika rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti, nápravné postupy
Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti v zahraničí
Domácí a zahraniční výzkumy v oblasti rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti
Individualizace procesu rozvoje počáteční čtenářské/písařské gramotnosti
Inovativní postupy při rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti (projekty, využití ICT atd.)
Historický exkurz do rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti
Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti u žáků odlišného mateřského jazyka než je ČJ
Prezentace ročníkových prací na posledních dvou seminářích
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. (21.05.2019)
- 100% účast na praxi, možnost nahradit
- Test písma
- Aktivní účast na výuce
- Ročníková práce na zvolené téma (10 didaktických pomůcek s metodikou, zpráva z vlastní výzkumné práce, zpráva z ERASMU, překlad článku na téma počáteční gramotnosti)
- Písemná nebo ústní zkouška z obsahu seminářů, přednášek a praxí