PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika literární výchovy II - OK0404304
Anglický název: Didactics of Literary Education II
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2016 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 7 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. (14.05.2019)
Předmět bude pojat prakticky, náplní kurzu bude především vytváření do hloubky reflektovaných činností pro žáky 1. stupně ZŠ.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. (14.05.2019)

Cílem předmětu je především příprava na výukovou praxi čtení a literární výchovy na 1. stupni ZŠ.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (19.05.2019)

BABYRÁDOVÁ, H. Specifická role didaktiky umělecké výchovy v kontextu všeobecného vzdělávání. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. Brno: Masarykova univerzita, 2004, s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2.

 

DOROVSKÁ, D. (1989) Didaktika čtení a literární výchovy. Brno, 1989.

 

HELUS, Z. (2009) Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.

 

HELUS, Z.; BRAVENÁ, N.; FRANCLOVÁ, M. (2012) Perspektivy učitelství. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-596-6.

 

HNÍK, O. (2007) Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Praha a Jinočany: H+H, 2007. ISBN 80-7319-067-2.

 

HNÍK, O. (2013) Vyprávěj a hraj. Školní didaktická a volnočasová hra. Uherský Brod: Ditipo, 2013. EAN 8595027424172.

 

CHALOUPKA, O. (2012-13) Interaktivita čtenářství. In Český jazyk a literatura, 2012 – 2013, roč. 63, č. 2, s. 57 - 61. ISSN 0009-0786.

 

JANÍK, T.; SLAVÍK, J. (2007) Vztah obor – vyučovací předmět jako metodologický problém. Orbis scholae, 2007, roč. 2, č. 1, s. 54 – 66.

 

JINDRÁČEK, V. - ŠKODA, J. - DOULÍK, P. - GERMUŠKOVÁ, M. (2011) Dětská pojetí uměleckého textu jako východiska školní interpretace. Ústí nad Labem: UJEP v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7414-429-5.

 

KOMENSKÝ, J. A. (1958) Jana Amosa Komenského Didaktika velká. In Vybrané spisy Jana Amose Komenského, sv. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1958.

 

KOMENSKÝ, J. A. (2010) Předehra pansofie. Objasnění pansofických pokusů. Praha: Academia, 2010. ISBN 978-80-200-1862-5.

 

LAVIČKOVÁ, H. (2012) Analýzy kvality čítanek pro primární školu: od vymezení pojmu k výzkumnému nástroji.  In JANÍK, T.; PEŠKOVÁ, K. a kol. Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky. Ed. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 31. Brno: Masarykova univerzita, 2012, s 116-127. ISBN 978-80-210-6132-3.

 

LEDERBUCHOVÁ, L. (1995) Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 1995.

 

LEDERBUCHOVÁ, L. (1997) Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 1997.

 

LEDERBUCHOVÁ, L. (2008) Čtenářská zkušenost žáka jako didaktický prekoncept. In Komunikace a výuka českého jazyka a literatury. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 81-88.  

 

LIESSMANN, K. P. (2008) Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, 2008. ISBN

 

MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISNB 80-7315-039-5.

 

MARUŠÁK, R. (2010) Literatura v akci. Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, Praha, 2010. ISBN 978-80-7331-172-8.

 

PALOUŠ, R. (2009) Ontogenetický smysl výchovy. In Pedagogika, roč. 59, č. 4, 2009, s. 341 – 349. ISSN 0031-3815.

 

PETERKA, J. (2006) Teorie literatury pro učitele. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-045-5.

 

ŘEŘICHOVÁ, V. Výchova čtenáře v české počáteční škole (1774-1948). Development of Czech primary schools from the perspective of the education of readers (1774-1948). Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. ISBN 80-244-0044-8.

 

SLAVÍK, J. (2011) K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. In Pedagogická orientace, roč. 21, 2011, č. 2, s. 207 - 225. ISSN 1211-4669.

 

ŠVEC, V. (2005) Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005. ISBN 80-7357-072-6.

 

VALA, J. (2011) Poezie v literární výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2761-4.

 

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. (14.05.2019)

Cíle kursu: Prohloubit učitelovo porozumění tomu, jak principy plánování učební jednotky pomáhají procesům čtení u žáka, bezpečněji nacházet nosnou myšlenku nebo velký prožitek podávaný textem a stanovovat cíl práce s textem srozumitelně a bez frází nebo zastaralých představ,
sledovat procesy čtení a myšlení při rozmanitých postupech a metodách výuky. Dosažení cílů účastník prokáže vyhledáním tří textů použitelných pro jednu dvouhodinu ve výuce v 4.-5. ročníku ZŠ, zpracováním jejich didaktického potenciálu a navržením aktivit, v kterých učitel účinně a cíleně podporuje rozvoj čtenáře.
Požadavkem na absolutorium je kromě toho plná a aktivní prezence v setkáních, prostudování předepsaných odborných pramenů a pořízení profesně informovaných osobních záznamů o učitelově pohledu na danou problematiku.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D. (14.05.2019)

Zakončení předmětu: Zk. Obsahem zkoušky bude do hloubky reflektovaný návrh literárněvýchovných činností pro žáky 1. stupně ZŠ.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK