PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Language and Literacy Development - OEN2313015
Anglický název: Language and Literacy Development
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 6
Rozsah, examinace: 1/1, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (13.04.2020)
Tento kurz umožňuje porozumět vývojové souvislosti jazykových schopností a rozvoje gramotnosti. Ve své podstatě vysvětluje význam konceptu tzv. pregramotnosti. Na základě stávajících poznatků odborné literatury a aktuálního výzkumu ukazuje, jak konkrétní aspekty jazykových schopností ovlivňují vývoj jednotlivých fází rozvoje gramotnosti, tedy počátečního čtení, dekódování i porozumění čtenému. Teoretická příprava v tomto kurzu akcentuje přehled a porozumění stávajícím modelům rozvoje gramotnosti akceptovaných v mezinárodní odborné literatuře, ovšem sestavených na základě výzkumu s českými dětmi v průběhu posledních deseti let. Cílem kurzu je především umožnit aplikaci poznatků o souvislostech jazykových a gramotnostních dovedností do praxe psychologického poradenství, zejména do oblasti práce s dětmi s SPU.Z tohoto důvodu se teoretický příprava v kurzu věnuje i základnímu přehledu poruch vývoje jazykových schopností a jejich souvislosti s rozvojem gramotnosti. Zvláštní pozornost je věnována tak otázce diagnostiky jazykových, pregramotnostních i gramotnostních schopností v předškolním věku a na prvním stupni základní školy. Témata kurzu: 1. Uvedení do problému vývojové souvislosti jazykových schopností a gramotnostních dovedností. 2. Struktura jazykových schopností. 3. Teorie trojího základu vývoje gramotnosti (předpoklady pro vývoj gramotnostních dovedností). 4. Jednoduchý model vývoje čtení (Gough a Tunmer 1986) s důrazem na identifikaci role jazykových předpokladů ve vývoji gramotnosti. 5. Předpoklady pro vývoj počátečního čtení (dekódování): vývojová interakce fonematického povědomí, znalosti písmen a rychlého jmenování. 6. Vývoj fonematického povědomí. 7. Vývoj znalosti písmen a ortografických schopností. 8. Role krátkodobé slovní paměti a rychlého jmenování ve vývoji gramotnosti. 9. Předpoklady pro vývoj porozumění čtenému – role jazykových schopností. 10. Vývoj slovní zásoby a gramatického povědomí a jejich vztah k rozvoji porozumění čtenému. 11. Diagnostika jazykových schopností – obecné principy, metody realizace. 12. Diagnostika gramotnostních dovedností- principy a metody realizace.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (13.04.2020)

Povinná literatura:

SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G.  (2014). Gramotnost.In. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností dítěte předškolního věku. Praha: Grada, 2014, str. 131 – 144. ISBN 978-80-247-4240-3.

CARAVOLAS, M., LERVAG, A., MOUSIKOU, P., EFRIM, C., LITAVSKÝ, M., ONOCHIE-QUANTILLAS, E., SALAS, N., SCHOFFELOVA, M., DEFIOR, S., MIKULAJOVA, M., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & HULME, CH. Common patterns of prediction of literacy development in different alphabetic orthographies. Psychological Science,2012,  23(5).

CARAVOLAS, M., LERVAG, MIKULAJOVA, M., DEFIOR, S., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & HULME, CH. (2019). A Cross-Linguistic, Longitudinal Study of the Foundations of Decoding and Reading Comprehension Ability. Scientific Studies of Reading, 23(5), 386-402.

SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., KUCHARSKÁ, A. (2015) Porozumění čtenému a jeho prekurzory – dílčí studie. In. KUCHARSKÁ, A., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. , SOTÁKOVÁ, H.,  ŠPAČKOVÁ, K. PRESSLEROVÁ, P & RICHTEROVÁ, E. Porozumění čtenému III. – Typický vývoj porozumění čtenému – metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze.

SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2015). Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: Togga. ISBN 978-80-7476-093-8.

SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Poruchy jazykového vývoje. In. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností dítěte předškolního věku. Praha: Grada, 2014, str. 145 – 176. ISBN 978-80-247-4240-3.

SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G.  (2014). Diagnostika vývoje fonologických schopností. In. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností dítěte předškolního věku. Praha: Grada, 2014, str. 177 – 194. ISBN 978-80-247-4240-3.

Doporučená literatura:

SNOWLING, M. J., & HULME, C.  (2013). Developmental disorders of language learning and cognition. John Wiley & Sons. Vybrané kapitoly.

SNOWLING, M. J., & HULME, C. (Eds.). (2008). The science of reading: A handbook (Vol. 9). John Wiley & Sons. Vybrané kapitoly.

 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (02.02.2020)

Kurz je ukončen odevzdáním písemně zpracováné seminární práce a následnou prezentací tématu seminární práce v semináři.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK