PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Problem solving methods - OEB2310002
Anglický název: Problem solving methods
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 6
Rozsah, examinace: 0/2, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (999)
letní:neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: MŘMÚ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)
Anotace V návaznosti na poznatky z předchozích kurzů budou rozšiřována a doplňována matematická prostředí vhodná pro rozvíjení matematických představ žáků se zvláštním zřetelem na řešitelské strategie a metody řešení. Těžiště práce bude v rozvíjení schopnosti řešit zadané úlohy několika různými metodami (i omezenými prostředky). Zaměříme se na oblasti procesu řešení (modelování, reprezentace, volba strategie, sestavení a realizace plánu řešení, interpretace nalezeného výsledku). Dalším okruhem práce bude tvorba úloh, které lze řešit určenou metodou.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Primární cíl: Využít řešení úloh jako nástroje k budování kognitivní struktury studenta. Orientací na řešitelské strategie bude systematicky rozvíjena metakognice studenta.

Sekundární cíl: Poskytnout studentům přímé zkušenosti s konstruktivisticky vedenou výukou v oblastech, s nimiž zatím nemají bezprostřední školní zkušenosti.

Terciální cíl: Umožnit studentům diagnostikovat vlastní matematické schopnosti a znalosti a v případě potřeby jim nabídnout možnost reedukace (zejména u nosných matematických pojmů).

Literatura -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Soubor učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ a příručky pro učitele nakladatelství FRAUS. (V r. 2009 jsou na trhu učebnice a příručky pro učitele pro 1. - 3. ročník.)

Soubor materiálů na stránkách www.kmdm.pedf.uk, studentům 1.st.ZŠ

Další materiály budou dodávány v průběhu semestru

Dále:

Opava, Z.: Matematika kolem nás, Albatros

Hejný M., Stehlíková N.: Číselné představy dětí (skriptum PedF UK)

Hruša a kol.: Aritmetika pro pedagogické instituty (starší učebnice)

Wittmann, E. Ch. , Müller, G. N.: Handbuch produktiver Rechenübungen, Band 1 (Von Einspluseins zum Einmaleins, 1990), Band 2 (Von halbschriftlichen zum schriftlichen Rechnen, 1992)

Koman, M.: Pravidelnosti aritmetiky a geometrie číselných dvojčat, In Dvacetpět kapitol z didaktiky matematiky (2004).

Koman, M.: Rozšiřování číselných oborů (Užití čtvercových sítí), (skriptum UK Praha, 1975)

Metody výuky -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Metody

Celá výuka bude vedena důsledně konstruktivistickým způsobem. Hlavním nástrojem výuky budou problémové situace a jejich řešení posluchači. Studenti budou důsledně vedeni k vlastní tvorbě kaskády úloh se zaměřením na individuální potřeby žáků.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Požadavky k ukončení kurzu (KZ)

  • Aktivní účast na seminářích (více než 20% absence může být důvodem k neudělení zápočtu); v případě vážných důvodů, např. zdravotních, lze tuto podmínku upravit po dohodě s vyučujícím semináře.

  • Napsání testu se ziskem alespoň 50% bodů. Test se bude psát při předposledním semináři (posledním před vánoci).

  • Seminární práce, která je dobrovolná. Její zadání se odvine ze situace při seminářích. Hodnocení práce se promítne do celkového hodnocení.

Vítaným, ale nepovinným materiálem, který je možné vložit do portfolia, může být i komentovaný soubor průběžně psaných reflexí ze seminářů. Komentář bude psán z hlediska vývoje vlastní osobnosti. Opět tento materiál může podpořit výsledné hodnocení.

Sylabus -
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Seminář vedou: RNDr. Darina Jirotková, Ph.D

Sylabus

1. Metoda modelování (interpretace úlohy: příběh, objekty, vztahy, model). 2. Metoda dramatizace (od dramatizace k simulaci a k tabulce, tvorba proceptu). 3. Metoda rozkladu: a) řetězení, b) klasifikace. 4. Série specifických metod (simplifikace, od konce, geometrické místo bodů, analogie atd.). 5. Odhalování pravidelností v různých prostředích metodou: posloupnosti, tabulky, grafu (procesuální uchopení pravidelností pomocí rekurze i konceptuální pomocí vztahu). 6. Metoda uvolňování konstant (jako nástroj procesu zobecňování v prostředí geometrickém, aritmetickém, algebraickém i kombinatorickém).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK