PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Project German Literature, Theatre and Film - OEB2307044
Anglický název: Project German Literature, Theatre and Film
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 8
Rozsah, examinace: 1/1, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Třída: Předměty v angličtině - bc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (29.10.2019)
Obsah předmětu lze shrnout do těchto problémových okruhů: 1. Tvůrčí postuláty divadla a filmu v porovnání s možnostmi literárního textu. 2. Narativ literárních, divadelních a filmových textů. 3. Analýza konkrétních autorů a děl, porovnání literární a divadelní nebo filmové verze textů. Pozornost je věnována zejména uměleckých textům z 20. století. (S. Zweig, F. Dürrenmatt, M. Frisch, G. Grass, J. Becker, U. Plenzdorf). Z oblasti literatury pro děti a mládež se seminář soustředí na tvorbu bratří Grimmů, K. Maye, M. Endeho a W. Herrendorfa. Nadstavbovou částí je exkurz do filmové tvorby vzniklé v česko-německém kontextu. Součástí kurzu je i návštěva vybraných divadelního představení uskutečněného v rámci akce "Prager festival der deutschen Sprache", jednoho divadelního představení v češtině a návštěva promítání v rámci filmového festivalu "Der Film". Součástí kurzu je zároveň sledování divadelní produkce v Praze z pohledu repertoárového zařazení děl německy píšících autorů.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (29.10.2019)

Fischer-Lichte, E. Kurze Geschichte des deutschen Theaters. UTB Uni Taschenbücher Bd. 1667. ISBN 3-8252-1667-5.
SIMHANDEL, P. Theatergeschichte in einem Band : Aktualisierte Neuauflage. 2. überarbeitete Auflage. Berlin : Henschel Verlag, 2001. ISBN 3-89487-261-6.
FUNKE, C.; JANSEN, W. Theater am Schiffbauerdamm : Geschichte einer Berliner Bühne. Berlin : Links Verlag, 1992. ISBN 3-86153-047.
IRMER, T.; SCHMIDT, M. Die Bühnenrepublik : Theater in der DDR. Hrsg. von Wolfgang Bergmann. Berlin : Alexander Verlag, 2003. ISBN 3-89581-106-8.
Asmuth, B. Einführung in die Dramaanalyse. Stuttgart : Metzler, 2004. ISBN 3-47616-188-9.
BAUSCHINGER, S.; COCALIS, S.L.; LEA, H.A. Literarische Texte und der neue deutsche Film. München : Francke, 1984. ISBN 3-7720-1571-9.
Jakobsen, W.; KAES, A.; PRINZLER, H.H. (Hrsg.). Geschichte des deutschen Films. Stuttgart : Metzler 2004. ISBN 3-47-601-9527.
ARNHEIM, R. Film als Kunst. Mit einem Vorwort zur Neuausgabe. Frankfurt am Main : Suhrkamp. ISBN 3-518-29153-X.
MARTINI, F. Deutsche Literatur von den Anfängen bis zur Gegenwart. Stuttgart : Kröner, 1991. ISBN 3-520-19691-0.
WETZEL, C. Lexikon der Autoren und Werke. Stuttgart : Ernst Klett Schulbuchverlag, 1987. ISBN 3-12-922641-9.
EMMERICH, W. Kleine Literaturgeschichte der DDR. Darmstadt : Hermann Luchterhand Verlag, GmbH, 1981. ISBN 3-472-61326-2.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (29.10.2019)

Předět je zakončen ústní zkouškou nebo seminární prací delšího rozsahu.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (08.09.2017)

SYLABUS

1.

Thema WIE LIEST MAN DEN FILM (DAS THEATERSTÜCK)?, Teil 1: Filmischer, literarischer Text, Text eines Theaterstückes als Prozess und Produkt.

Seminar:  "Rattenfänger" - filmische Nacherzählung der gleichnamigen Legen von J. und W. Grimm.

2.

Thema WIE LIEST MAN DEN FILM (DAS THEATERSTÜCK)?, Teil 2: Filmischer, literarischer Narrativ, Narrativ eines Theaterstückes.

 Seminar: Arbeit mit dem Film "Der müde Tod" als eine Art der filmischen Nacherzählung einer Legende. Das Kulturerbe - Der Regisseur Fritz Lang.

3.

Thema INTERKULTURELLE REZEPTIONSASPEKTE, Teil 1: Überlegungen zu folgenden Schlüsselfragen: Was kommt öfter vor? Filmische Nacherzählungen eines literarischen Textes oder literarische Fassungen eines Films? Wie ist es mit dem Theater? Beispiele? Welche Faktoren beeinflussen die endgültige Form filmischer Nacherzählung  oder  Theateradaptation eines literarischen Werkes? Ist es Kultur, die hier wichtig ist? Beispiele?

Seminar: Kinder- und Jugendliteratur: Michael Ende: Die unendliche Geschichte.

4.

Thema INTERKULTURELLE REZEPTIONSASPEKTE, Teil 2: Beispiele aus der Jugendliteratur und Literatur für junge Erwachsene

Seminar: Gudrun Pausewang: Die Wolke / Die Welle (nach dem amerikanischen Roman The Wave von Morton Rhue).

5.

Der Besuch eines Films im Rahmen "Des Filmfestes".

6.

Besuch einer Vorstellung im Rahmen DES PRAGER FESTIVAL DES DEUTSCHSPRACHIGEN THEATERS.

7.

Thema: Interkulturelle Rezeptionsaspekte, Teil 3: Thema des II. Welkriegs

Seminar: Stefan Zweig: Schachnovelle /Jurek Becker: Jakob Der Lügner

8.

Evaluation des Theaterbesuchs.

Mehrsprachiges Theater am Lehrstuhl für Germanistik.

9.

Thema: Interkulturelle Rezeptionsaspekte, Teil 4: DDR-Literatur

Seminar: Ulrich Plenzdorf: Die Legende von Paul und Paula

10.

Thema: Interkulturelle Rezeptionsaspekte, Teil 5: Schweizer Literatur

Max Frisch: Homo Faber / Pascal Mercier: Der Nachtzug nach Lissabon

11.

Zusammenfassung des Kurses

Podmínky zakončení předmětu - němčina
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (08.09.2017)

Anwesendheit: 75%.

PPP als Einletung zu einem der im Semnar gezeigten Filme (Gruppenarbeit, 10 - 15 Minuten).

Protokol über den Besuch einer Theatervorstellung.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK