PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Český jazyk IV s didaktikou - OCRN17UC37
Anglický název: Czech Language IV with Methodology
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 7 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Vyučující: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (12.09.2021)
Obecné poznatky o jazyce a vývoj českého jazyka. Shrnutí poznatků oborové didaktiky češtiny: obsah, metody, organizace a formy práce ve vyučování ČJ na 1. stupni ZŠ. Teorie a specifikum vyučovacího procesu v předmětu český jazyk. Práce se základními pedagogickými a didaktickými dokumenty a materiály. Úvod do psychodidaktiky předmětu.
Deskriptory
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (12.09.2021)

Pro úspěšnou práci v semináři je nezbytně nutné, aby frekventanti měli již při výuce k dispozici skripta Michalové - Šmejkalové (viz seznam literatury).

 

Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (12.09.2021)

Povinná literatura:

HÁJKOVÁ, Eva. Kapitoly z didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ. 1. vydání. [Praha]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021. 175 stran. ISBN 978-80-7603-268-2.

HAVLOVÁ, I., ŠTĚRBOVÁ L., SCHNEIDEROVÁ E.: Český jazyk A pro studující 1. Stupně ZŠ a SpPg. Praha: UK PedF, 1999.

Michalová, Blanka a Šmejkalová, Martina. Cvičení a texty k vývoji českého jazyka pro studující učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 53 s. .

ISBN 80-7290-186-9.

 

Doporučená literatura k opakování:

 

KARLÍK, P. - NEKULA, M. - RUSÍNOVÁ, Z.: Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 1996.

SVOBODOVÁ, I. - ŠIMANDL, J. - ČERNÁ, A. - UHLÍŘOVÁ, L.: Na co se nás často ptáte. Praha: Scientia, 2002.

PRAVDOVÁ, M. - SVOBODOVÁ, I:. Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia, 2014.

HUBÁČEK, J. a kol.: Čeština pro učitele. Vade Mecum Bohemiae, 2010.

 

Hájková, E.: Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha 2008.

Hájková, Eva a kol. Čeština ve škole 21. století. I-IV.Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Babušová, G. Komunikační činnosti v teroii a praxi. Praha 2014.
Brabcová, R. a kol.: Didaktika českého jazyka. SPN Praha 1990.
Hubáček, J.: Didaktika slohu. Praha 1991.
Macháčková - Vejvodová: Soubor cvičení z didaktiky mateřského jazyka pro studující 1. st. ZŠ. Plzeň 1991.
Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha 1999.
Učebnice českého jazyka pro 1. st. ZŠ - aktuálně užívané řady učebnic na ZŠ.
Články a studie v odborných časopisech a sbornících, např. v Didaktických studiích.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (22.09.2021)

Požadavky ke kontrole studia: aktivní účast na semináři,  seminární práce spojující téma vývoje jazyka s konkrétní kurikulární oblastí na 1. stupni ZŠ (mailem do 14. 12. 2021), dodržení nabytých didaktických zásad.

Pro úspěšnou práci v semináři je nezbytně nutné, aby frekventanti měli již při výuce k dispozici skripta Michalové - Šmejkalové 

Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (12.09.2021)

Obecné poznatky o jazyce a vývoj českého jazyka. Shrnutí poznatků oborové didaktiky češtiny: obsah, metody, organizace a formy práce ve vyučování ČJ na 1. stupni ZŠ. Teorie a specifikum vyučovacího procesu v předmětu český jazyk. Práce se základními pedagogickými a didaktickými dokumenty a materiály. Úvod do psychodidaktiky předmětu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK