Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (14.09.2022)
Cílem předmětu je zprostředkovat základní poznatky z teorie a historie hlavních žánrů německy psané LDPM; objasnit základní myšlenky psychologie čtenářství a to se zřetelem čtenářství v mateřském a cizím jazyce; poskytnout orientaci v textech německy psané literatury vydávané v současné době v ČR. V centru pozornosti předmětu je žánrové rozložení literatury pro děti a mládež, její aktuální problémy. Obsahem předmětu jsou následující témata: 1. Specifičnost a funkce LDPM. 2. Žánrový systém LDPM - vývojová dynamika, současný stav. 2.1 Obrázková kniha (včetně zastoupené "klasické," rozuměj z generace na generaci děděné, poezie pro děti. 2.2 Pohádky. 2.3 Dobrodružný román + romány pro děti. 2.4 Romány pro mládež + problémově orientovaný román. 2.5 Romány pro dospívající čtenáře a mladé dospělé.
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (14.09.2022)
The aim of the course is to provide basic knowledge of the theory and history of the main genres of Literature for Children and Youth (LCY) written in German; to clarify the basic ideas of psychology of reading with regard to reading in mother tongue and foreign language; to provide orientation in texts of German written literature currently published in the Czech Republic. The focus of the course is the genre distribution of literature for children and youth, its current problems. Course contents The following topics are covered: 1. Specificity and function of LCY 2. LCY genre system - developmental dynamics, current status. 2.1 Picture book (including represented "classic," understand from generation to generation inherited, poetry for children. 2.2 Fairy tales. 2.3 Adventure novel + novels for children. 2.4 Novels for young people + problem oriented novel.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (29.10.2019)
CORNEJO, R. / ARNOLD, H. / ZEIDLER, H. B. Deutsprachige Kinder- und Jugendliteratur. Anthologie. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2000. ISBN 978-80-7044-332-3
LANGE, G. (Hrsg.) Taschenbuch der Kinder- und Jugendliteratur. Hohengehren : Scheider, 2002. ISBN 3-896-76610-4
MAIER, K. E. Jugendliteratur : Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn : Julius Klinkhardt, 1993. ISBN 3-7815-0750-5
WEINKAUFF G.; v. GLASENAPP G. Kinder-und Jugendliteratur. Padeborn : Verlag Ferdinand Schöningh 2010. ISBN 978-3-8252-3345-7
WILD, R. (Hrsg.) Geschichte der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. 2. Auflage. Weimar - Stuttgart : J. B. Metzler Verlag, 2002. ISBN 3-476-01902-0, 3. vollständig überarbeitete und erweiterte Auflage. Weimar - Stuttgart : 2008. ISBN 978-3-426-01980-6.
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (14.09.2022)
CORNEJO, R. / ARNOLD, H. / ZEIDLER, H. B. Deutsprachige Kinder- und Jugendliteratur. Anthologie. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2000. ISBN 978-80-7044-332-3
LANGE, G. (Hrsg.) Taschenbuch der Kinder- und Jugendliteratur. Hohengehren : Scheider, 2002. ISBN 3-896-76610-4
MAIER, K. E. Jugendliteratur : Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn : Julius Klinkhardt, 1993. ISBN 3-7815-0750-5
WEINKAUFF G.; v. GLASENAPP G. Kinder-und Jugendliteratur. Padeborn : Verlag Ferdinand Schöningh 2010. ISBN 978-3-8252-3345-7
WILD, R. (Hrsg.) Geschichte der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. 2. Auflage. Weimar - Stuttgart : J. B. Metzler Verlag, 2002. ISBN 3-476-01902-0, 3. vollständig überarbeitete und erweiterte Auflage. Weimar - Stuttgart : 2008. ISBN 978-3-426-01980-6.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (29.10.2019)
Znalost studijních opor na webových stránkách vedoucí kurzu. Součástí zkoušky je prezentace jednoho titulu německy psané literatury pro děti a mládež podle vlastního výběru.
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (29.10.2019)
Knowledge of study supports on the website of the course leader. Part of the exam is the presentation of one title of German literature for children and youth of your own choice.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (14.09.2022)
1. Definice, specifičnost, funkce a žánrový systém LDPM podle ontogeneze dětského čtenáře.
2. Poezie pro děti
3. Pohádky
4. Tradiční dobrodružné romány
5. Romány pro děti - příběhy zakotvené v realitě (včetně detektivních příběhů), próza s fanzaijními a pohádkovýmo motivy (včetně fantasy)
7. Romány pro mládež (problémově orientovaný román po proměně paradigmat na konci 60. let a romány následujících dvou desetiletí, postmoderní romány, road movie, fantasy)
8. Vzpomínková literatura s tématem 2. světové války
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (14.09.2022)
75%ní a aktivní účast na kurzu, průběžné plnění dílčích úkolů.