PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Literatura pro děti a mládež - OCRG15NJ18
Anglický název: Literature for Children and Youth
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:5/5, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (14.09.2022)
Cílem předmětu je zprostředkovat základní poznatky z teorie a historie hlavních žánrů německy psané LDPM; objasnit základní myšlenky psychologie čtenářství a to se zřetelem čtenářství v mateřském a cizím jazyce; poskytnout orientaci v textech německy psané literatury vydávané v současné době v ČR. V centru pozornosti předmětu je žánrové rozložení literatury pro děti a mládež, její aktuální problémy. Obsahem předmětu jsou následující témata: 1. Specifičnost a funkce LDPM. 2. Žánrový systém LDPM - vývojová dynamika, současný stav. 2.1 Obrázková kniha (včetně zastoupené "klasické," rozuměj z generace na generaci děděné, poezie pro děti. 2.2 Pohádky. 2.3 Dobrodružný román + romány pro děti. 2.4 Romány pro mládež + problémově orientovaný román. 2.5 Romány pro dospívající čtenáře a mladé dospělé.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (29.10.2019)

PPP Tamary Bučkové (https://pages.pedf.cuni.cz/tamara-buckova/literatura-pro-deti-a-mladez-didaktika-literatury-kinder-und-jugendliteratur-literaturdidaktik/

CORNEJO, R. / ARNOLD, H. / ZEIDLER, H. B. Deutsprachige Kinder- und Jugendliteratur. Anthologie. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2000. ISBN 978-80-7044-332-3

LANGE, G. (Hrsg.) Taschenbuch der Kinder- und Jugendliteratur. Hohengehren : Scheider, 2002. ISBN 3-896-76610-4

MAIER, K. E. Jugendliteratur : Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn : Julius Klinkhardt, 1993. ISBN 3-7815-0750-5

WEINKAUFF G.; v. GLASENAPP G. Kinder-und Jugendliteratur. Padeborn : Verlag Ferdinand Schöningh 2010. ISBN 978-3-8252-3345-7

WILD, R. (Hrsg.) Geschichte der deutschen Kinder- und Jugendliteratur. 2. Auflage. Weimar - Stuttgart : J. B. Metzler Verlag, 2002. ISBN 3-476-01902-0, 3. vollständig überarbeitete und erweiterte Auflage. Weimar - Stuttgart : 2008. ISBN 978-3-426-01980-6.

 

 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (29.10.2019)

Znalost studijních opor na webových stránkách vedoucí kurzu. Součástí zkoušky je prezentace jednoho titulu německy psané literatury pro děti a mládež podle vlastního výběru.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (14.09.2022)

1. Definice, specifičnost, funkce a žánrový systém LDPM podle ontogeneze dětského čtenáře. 

2. Poezie pro děti

3. Pohádky

4. Tradiční dobrodružné romány

5. Romány pro děti - příběhy zakotvené v realitě (včetně detektivních příběhů), próza s fanzaijními a pohádkovýmo motivy (včetně fantasy)

7. Romány pro mládež (problémově orientovaný román po proměně paradigmat na konci 60. let a romány následujících dvou desetiletí, postmoderní romány, road movie, fantasy)

8. Vzpomínková literatura s tématem 2. světové války

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (14.09.2022)

75%ní a aktivní účast na kurzu, průběžné plnění dílčích úkolů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK