PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Problematika edukace osob etnických minorit - OBSP18771
Anglický název: Ethnic Minorities and Their Education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OKBS1S137A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Neslučitelnost : OBSP18772
Prerekvizity : OBSP18703, OBSP18713
Je neslučitelnost pro: OBSP18772
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Předmět seznamuje posluchače s problematikou multikulturality ve společnosti a fenomény ovlivňujícími soužití většinové společnosti s menšinami, postavením cizinců a etnických menšin v ČR. Dále je věnována pozornost otázkám vzdělávání dětí a žáků z etnických menšin a podpůrným opatřením ve vzdělávání těchto žáků.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)


Cílem výuky je připravit posluchače na jejich budoucí pedagogickou praxi v multikulturním prostředí a v multietnických žákovských kolektivech.  

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (31.01.2018)

Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Dostupné také z: http://www.varianty.cz.

Černík, Jan et al. S vietnamskými dětmi na českých školách. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006. 221 s. Multikulturní inspirace.ISBN 80-7319-055-9.

Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6.

Nikolai, Tomáš a Sedláčková, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.

Moree, Dana et al. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. 110 s.ISBN 978-80-86961-61-3.

Šotolová, Eva. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. 130 s., [24] s. obr. příl.ISBN 978-80-246-1909-5.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

Tematické vymezení předmětu:
1.Kultura a kulturní diverzita. Koncepce multikulturalismu a její pojetí ve vzdělávání.
2.Stereotypy, předsudky, rasismus.
3.Etnocentrismus, postoje české veřejnosti k etnickým a národnostním menšinám.
4.Cizinci a etnické menšiny v ČR, národnostní menšiny.
5.Etnické menšiny ve vzdělávacím systému ČR, legislativní souvislosti. Afirmativní akce.
6.Vzdělávání žáků – cizinců, podpůrné mechanismy.
7.Diskriminace menšin ve vzdělávání.
8.Multikulturní výchova jako oblast vzdělávání.
9.Specifika ve vzdělávání romských žáků.
10.Specifika ve vzdělávání vietnamských žáků.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

Aktivní účast na výuce (min. 70%), zpracování a obhájení seminární práce, absolvování zkoušky (v případě neúspěchu dva opravné pokusy).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK