PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Pedagogicko-psychologická intervence - OB7213308
Anglický název: Educational and Psychological Intervention
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Eva Břečková Chalupová, Ph.D.
Záměnnost : O07213100
Je záměnnost pro: O07213100
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2011)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy (prevence - diagnostika - intervence - terapie v kontextu problémů dětí předškolního věku) a základními formami a metodami prevence, intervence a terapie v předškolním věku. Základním tématem jsou vývojové obtíže předškolních dětí, které vedou k nutnosti pedagogické, speciálně pedagogické a psychologické podpory a intervenci přímo v prostředí mateřské školy, seznámení s metodami a materiály pro intervenci. Dále budou probírány nejčastější problémy v období předškolního věku vedoucí k psychologické péči ve školských poradenských zařízeních a klinických pracovištích. Studenti budou seznámeni s praxí některých klinických a poradenských psychologických zařízení, která se na psychologické péči o předškolní děti podílejí.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2011)

Cílem kurzu je získání informací o možnostech pedagogicko-psychologické-intervence v předškolním věku, a to jak z hlediska praxe v mateřských školách (intervence učitelky), tak intervence a terapie ve školských poradenských zařízeních a klinických pracovištích.

Literatura
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)

• Bogdanowitzová, M. - Swierkozsová, J.: Metoda dobrého startu. Ostrava, Kasimo 1998.

• Kirbiová, A.: Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha, Portál 2000.

• Matějček: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991.

• Matějček: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992

• Matějček: Rodiče a děti. Praha, Avicenum 1986

• Langmeier - Matějček: Psychická deprivace v dětství. Praha, Avicenum 1974.

• Riefová, S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD.

• Říčan a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha, Avicenum 1991 (a další vydání)

• Sindelarová, B.: Předcházíme poruchám učení. Praha, Portál 1995.

• Svobodová, Z. - Kolátorová, H : Hrajeme si s předškoláky. Pracovní listy pro rozvíjení grafomotoriky, myšlení, matematických představ, zrakového vnímání, koncentrace. Praha, PPPP s.r.o. 1995.

• Svancarová, D. - Kucharská, A.: Test rizika poruch čtení a psaní u nastupujících školáků. Praha, Scientia 2001.

• Vojtík, V. - Machová, J. - Břicháček, V.: Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha, SPN 1990.

• Třesohlavá, Z. - Černá, M. - Kňourková, M.: Dříve než půjde do školy. Praha, Avicenum 1990.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2011)

Studenti zpracovávají seminární práci v rozsahu 8 stran, s bibliografickými odkazy, dle zadaných kritérií:

1. Teoretická práce: možnosti podněcování vývoje předškolního dítěte v té které oblasti (např. řeč, grafomotorika, pozornost aj.)

2. Vypracování intervenčního programu - na základě literárních pramenů, případně doplněno vlastními zkušenostmi a podněty učitelek MŠ

3. Analýza dostupných intervenčních programů (shromáždění informací o programech a jejich srovnání)

4. Kazuistika žáka, u kterého byla realizována podpora vývoje v té které oblasti

5. Překladová práce - intervenční program pro stimulaci vývoje

Předmět je ukončen atestem - písemný test. Docházka: max. 3 absence.

Sylabus
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2011)

Psychologická a pedagogická terapie a intervence (pojem, předmět a cíl) v dětském věku, navazující na preventivní a diagnostické aktivity, specifika v předškolním věku.

Vývojové problemy v předškolním věku, vedoucí k pedagogicko-psychologické intervenci a terapii: .

  • ve vztahu k předškolákovi (nerovnoměrný psychický vývoj, motoriky a grafomotoriky, laterality, řeči, vnímání, myšlení a inteligence, pozornosti a dalších psychických funkcí, neurotické projevy v předškolním věku, školní nezralost),
  • ve vztahu k rodině (problémové rodiny, rivalita mezi sourozenci aj.)
  • ve vztahu k předškolnímu zařízení (adaptační problémy v MtŠ, vztahy mezi dětmi aj.)

Praxe klinických a poradenských psychologických zařízení, které se na intervenci (pedagogické, speciálně pedagogické, psychologické) u dětí předškolního věku podílejí. Spolupráce mateřských škol s nimi.

Principy psychoterapie a užívané konkrétní psychoterapeutické techniky v dětském věku.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)

Předmět navazuje na kurz Pedagogicko-psychologická diagnostika, který byl realizován ve 2. ročníku.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK