PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Výtvarný projev a výchova I - OB2321006
Anglický název: Art and Education I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Pavel Šamšula, CSc.
Prerekvizity : OB2321A01
Je prerekvizitou pro: OB2321014
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.07.2008)
Výtvarný projev ve fylogenezi a ontogenezi. Vnik a vývoj výtvarného projevu, jeho charakteristické rysy a jejich příčiny. Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího. Výchovné a vzdělávací aspekty předmětu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte. Výtvarná, psychologická a umělecká typologie. Překlenutí tzv. krize výtvarného projevu v období mezi dětstvím a dospíváním - výtvarná výchova, setkávání se skutečností, objevování a poznávání výtvarného řádu. Osobnostní, individuální a kulturní kontexty.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.09.2008)
Cíle předmětu:
Poznání a pochopení zákonitostí vzniku a vývoje dětského výtvarného projevu, jeho stádií, charakteristických rysů a jejich příčin a významu dětského výtvarného projevu pro zdravý rozvoj dítěte.

Literatura -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.07.2008)

BABYRÁDOVÁ, H.: Symbol v dětském výtvarném projevu. MU, Brno 1999.

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005.

READ, H. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967.

ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy V. Praha : UK Praha Ped F, 2001.

ROESELOVÁ, V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004.

SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy I. Zkušenost, dialog a koncept. Ped F UK Praha 1993.

UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. SPN, Praha 1976.

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.07.2008)

přednáška

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.09.2008)
Požadavky ke kontrole:
Zkouška:
První částí zkoušky je hodnocení semestrální práce na zadané téma. Zkouška má kolokviální charakter. Hodnocena bude znalost a reflexe prostudované literatury, schopnost prezentace vlastních poznatků a názorů, kritická reflexe názorů ostatních studentů a reflexe názorů vlastních. Konkrétní požadavky ke zkoušce budou vytvořeny z teoretického obsahu předmětu.

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (11.09.2008)
Klíčová slova:
Výtvarný projev, kresba, malba, modelování, ontogeneze, fylogeneze. Stádia, charakteristické rysy, typologie.

sylabus:
Výtvarný projev ve fylogenezi a ontogenezi. Vnik a vývoj výtvarného projevu, jeho charakteristické rysy a jejich příčiny. Stadia vývoje výtvarného projevu dítěte a dospívajícího.

Výchovné a vzdělávací aspekty předmětu, rozvoj rozumových, citových a morálních dispozic dítěte.

Výtvarná, psychologická a umělecká typologie.

Překlenutí tzv. krize výtvarného projevu v období mezi dětstvím a dospíváním - výtvarná výchova, setkávání se skutečností, objevování a poznávání výtvarného řádu.

Osobnostní, individuální a kulturní kontexty.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK