PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Plavání IV. - OB2320134
Anglický název: Swimming IV.
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:ústní
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBT2T134A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Irena Svobodová
Prerekvizity : OB2320131, OB2320132, OB2320133
Záměnnost : OB2320034
Je záměnnost pro: OPBT2T134A, OB2320034
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (21.06.2018)
Cílem předmětu je osvojit si speciální plaveckou průpravu pro záchranu tonoucích, zvýšit plaveckou vytrvalost a zdatnost s využitím plaveckých tréninkových metod. Předmět uzavřít po stránce teoretické, praktické a didaktické. Ke splnění cíle předmětu využívat dostupné plavecké pomůcky (packy, nadlehčovací plavecké pomůcky, ploutve apod.)a časoměrné zařízení ( stopky) pro kontrolu TF, intervalu odpočinku i dosaženého výkonu.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: SVOBODOI/PEDF.CUNI.CZ (26.11.2013)

Cílem je osvojení dovedností a schopností pro záchranu tonoucích.

Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (03.04.2019)

Hoch, M. a kol. Plavání-teorie a didaktika. Praha: SPN, 1983.

Hofer, Z. a kol. Technika plaveckých způsobů. Praha: UK, 2003.
Čechovská, I., Miler, T. Plavání. Praha: Grada Publishing, 2008.
Čechovská, I. Plavání dětí s rodiči. Praha: Grada Publishing, 2007
Resch, J., Kutner, E. Jak se neutopit. (Učíme se hrou a vesele). Olomouc: Hanex,1995.
Čechovská, I. Hochová, J. Plavecká výuka předškolních dětí. Metodický dopis ČÚV ČSTV. Praha: Sportpropag, 1989. 61 s. 13.
Bělková, T. Didaktika plavecké výuky. Praha: Karolinum, 1994
Pokorná, J. Plavecké začátky. Těl. Vých. Sport Mlád., 2007, 73, 5, s. 19-22.
Lewin, G. Slabikář malého plavce. Praha: Olympia, 1980
Dvořáková, H.,Engelthalerová, Z. a kol.(2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy - kpt. 4.8 - Plavání. Praha: Karolinum.
Hrabinec,J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy - kpt.2.5 - Plavání. Praha: Karolinum.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (22.05.2019)

Tematické okruhy ke zkoušce z plavání:

 

1)      Význam, úkoly a cíle plavání

2)      Historie plavání – světový vývoj, mezinárodní federace, plavecké soutěže, plavání na území ČR

3)      Biomechanika plavání - hydrostatika, hydrodynamika

4)      Etapy plavecké přípravy  - didaktické aspekty výuky, metody výuky, organizační formy, využití her v plavecké výuce, bezpečnostní hlediska při výuce, plavecké pomůcky, nácvik plaveckých pohybů a dovedností v
         jednotlivých etapách

5)      Sportovní plavání - struktura výkonu, výchovná práce, psychologická příprava, organizace a řízení plaveckého tréninku

6)      Stavba plaveckého tréninku a její specifika v jednotlivých cyklech - RTC, MAC,MZC, TJ 

7)      Vliv plaveckého výcviku na rozvoj jednotlivých klíčových kompetencí

8)      Složky plaveckého tréninku a jejich rozvoj - tělesná příprava, technická příprava, taktická příprava

9)      Problematika výběru plaveckých talentů

8)      Zvláštnosti plaveckého výcviku a tréninku - plavání žen, plavání dětí a mládeže

Studenti mají tři pokusy k ukončení předmětu.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (21.06.2018)

Rozvoj plavecké vytrvalosti a síly tj. především rozvoj aerobních procesů a následně alaktátové anaerobní možnosti jedince.Při rozvoji jednotlivých schopností seznámit studenty a uplatnit ve výcviku jednotlivé plavecké tréninkové metody (intervalová, distanční, střídavá) při nichž je třeba sledovat TF, dobu a intenzitu zátěže a interval odpočinku s využitím stopek. Speciální plavecká průprava pro záchranu tonoucích, pády a skoky do vody, potápění a lovení předmětů, plavání ve ztížených podmínkách - např. šaty, formy dopomoci unavenému plavci, záchrana tonoucích, osobní zásah, záchranné pomůcky, akce záchrany - praktický test. Uzavření výuky teorie a didaktiky plavání po stránce teoretické, praktické a didaktické.

.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Irena Svobodová (18.12.2019)

- 80% aktivní účast ve výuce

- 400m kraul v časovém limitu: muži - 7:30 min; ženy - 8:00 min v samostatně oddělených drahách

- lovení předmětů - plavání pod vodou a na hluboké vodě vylovit 3 puky ve vzdálenosti 5m od sebe

- tažení tonoucího na vzdálenost 200m (figurína)v samostatně oddělených drahách

- akce záchrany tonoucího

- skok z 3m prkna střemhlav

- plavání v oděvu - 200m kraul v limitu: muži 6:15min, ženy 7:00 min

Studenti plavou sami v oddělených drahách a každý student má 2 opravné pokusy pro splnění zápočtu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK