Dnes, 25. září 2024, mezi 21:00 a 22:00 dojde ke krátké odstávce Studijního informačního systému z důvodu nutné údržby databázového serveru. |
|
|
|
||
Předmět prezentuje nejfrekventovanější formové útvary, které jsou klíčové při poznávání hudby na základní a střední škole. Rozlišuje formu a žánr a osvětluje jejich průniky při praktickém zacházení s hudbou jako předmětem poslechu a interpretace.
Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)
|
|
||
Osvojení poznatků o vývoji, zákonitostech a znacích formové stavby a o zastoupení formových žánrů v konkrétních hudebních dílech, praktické ovládnutí základních stavebných mechanismů malých forem ve vokální i instrumentální podobě, a to jednak ve verifikační úloze teoretických poznatků, jednak v rámci přípravy na didaktické uplatnění této dovednosti v následném magisterském studiu. Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2010)
|
|
||
BENEŠ, J. Čas a hudobná forma. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, II. Bratislava : VŠMU, 1998, s. 39 - 44. ISBN 80-85182-57-2. COLE, W. The Form of Music. 2. vyd. London : The Associated Board od the Royal Schools of Music, 1997. 182 s. ISBN 1-86096-027-8. HAVLÍK, J. Kantáta - vokální symfonie. In: Hudební věda, 1990, roč. XVII, č.1, s. 39 - 47. HAVLÍK, J. Česká symfonie 1945 - 1980. 1. vyd. Praha : Knižnice hudebních rozhledů, 1989. 402 s. ISBN 80-7039-005-0. HUCKE, H. Die Gesänge des Messordinariums. Funktion und Gestalt. In: Kirchenmusik nach dem Konzil. Leipzig : St. Benno-Verlag, 1967, s. 72 - 82. JANEČEK, K. Hudební formy. 1. vyd. Praha : SNKLHU, 1955. 491 s. JIRÁK, K. B. Nauka o hudebních formách. 6. vyd. Praha : Panton, 1985. 411 s. KOHOUTEK, C. Hudební kompozice. Praha : Supraphon, 1989. 519 s. ISBN 80-7058-150-6. KUČERA, V. Vášnivé drama lidskosti. Hudební rozhledy, 1964, roč. 16, č. 9, s. 400 - 405. PROTOPOPOV, V. Istorija polifonii, 3. Moskva : Muzyka, 1985. 493 s. RAGS, J. Ob analize perioda. In: Voprosy metodiki prepodavanija muzykal´no-teoretičeskich disciplin, s. 41 - 84. SMOLKA, J. Fuga v české hudbě. 1. vyd. Praha : Panton, 1987. 442 s. Poslední úprava: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2011)
|
|
||
Zápočet: samostatný seminární výstup s teoretickou a instrumentální prezentací stavby zvolené formy a jejího výskytu v hudebním paradigmatu. Zkouška: verbální a instrumentální prezentace stavby forem a jejich výskytu v hudebním paradigmatu. Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2010)
|
|
||
1. Formotvorné elementy a jejich úloha ve skladbě celku, forma a tektonika 2. Motiv, téma figura, běh, perioda, dvojperioda 3. Malá jednodílná, dvoudílná, třídílná forma 4. Velká jednodílná, dvoudílná, třídílná forma 5. Rondo 6. Fuga, preludium 7. Variace 8. Sonátová forma 9. Sonátový cyklus 10. Suita 11. Cykly a klasifikace dle soudržnosti 12. Průmět formy do typických instrumentálních žánrů 13. Průmět formy do žánrů vokálních a vokálně instrumentálních Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2010)
|