PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Interpretace základních děl české literatury I - OB2304117
Anglický název: Interpretation of the main works of the Czech literature
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 5 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Dagmar Mocná, CSc.
prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
prof. PhDr. Dagmar Mocná, CSc.
Prerekvizity : OB2304103
Záměnnost : OB2304112
Je prerekvizitou pro: OB2304118
Anotace
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.04.2012)
Práce v seminářích bude organizována jednotně, a to následujícím způsobem: Interpretace základních děl české literatury Obsahem kurzu je rozbor 12 děl z hlediska literárněhistorického, kritického a teoretického. Každý seminář se skládá ze tří modelovaných částí, jejichž základem jsou zadané a připravené referáty. Navzdory tomu je každý student povinen přečíst všech 12 zvolených knih. 1. Vstupní referát je zaměřen na osobnost autora a dobové kontexty díla. Jak údaje z autorova životopisu, tak informace kontextového rázu musí být vybrány tak, aby osvětlily dílo samo. Studenti tím osvědčí schopnost orientace v historickém a životopisném materiálu, i schopnost vyvozovat ze signálů, které dostávají prostřednictvím daného díla, příslušný a nenáhodný kontext. 2. Druhý referát se zaměří na problematiku ohlasu díla v různých jeho konkretizacích či aktualizacích. Součástí by mohly být i informace o vlivu díla na podobu a proměnu estetických norem. 3. Třetí příspěvek je vnímán jako hlavní. Jeho úkolem je interpretace díla z pohledu jeho významové výstavby, jeho funkční rozbor a kritika. Jsou zde akcentovány otázky spojené s žánrem, tématem, motivy, kompozicí, myšlenkovým vyzněním, popř. otázky týkající se autorského stylu, intertextuality atd. Jeho cílem je postihnout důvody, pro které je analyzovaný titul trvalou součástí kánonu české literatury i dílem čtenářsky živým. Je zde i místo pro vyjádření osobního postoje k danému dílu. Délka 1. a 2. referátu by neměla přesáhnout 10 minut; předpokládaná délka hlavního referátu je 30 minut. Každý z referátů je zadáván různým studentům, v případě komplikovanějších textů, u nichž se předpokládá větší objem práce např. s dobovými kontexty či kontexty ohlasu, může být referát zadán dvěma studentům, kteří jsou současně vyzváni k teamové práci. Studenti, kteří nebudou mít zadán hlavní referát, zpracují dva referáty kontextové. Student, který zpracovává referát o autorovi, zvolí jako druhý referát ohlasový. Studenti, kteří si tento seminář zapíší v ZS šk.r. 2009/10 si předem promyslí, jaké referáty hodlají zpracovávat. Na prvním semináři proběhne rozdělení úkolů podle výše popsaného klíče.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (01.10.2018)

Náplň semináře prof. Kubíčka

Za vybranými texty jsou uvedeny úkoly pro všechny studenty:

K. H. Mácha: Máj

1) shromážděte příklady (z různých částí básně), které prokazují, že prostor básně je romantický

2) vyberte si jediný verš z básně, který Vás něčím zaujal, a pokuste se zdůvodnit své rozhodnutí

K. J. Erben: Kytice

                1)pokuste se v Erbenových básních doložit nějaký pevný hodnotový systém

                2) zamyslete se nad "zdrojem" tohoto hodnotového systému

J. Neruda: Povídky Malostranské

                1) jaké jsou vztahy mezi lidmi na Nerudově Malé Straně?

2) doložte své pozorování na jednom jedinečném příkladu

B. Němcová: Babička/ J. Hašek: Švejk (v tomto případě bude na základě diskuse v semináři vybrán jeden z textů, úkoly vyplynou z výběru)

J. Arbes: Svatý Xaverius/Ukřižovaná (v tomto případě bude na základě diskuse v semináři vybrán jeden z textů)

                               1) jaké rysy v textu by mohly určit Arbesovu prózu jako součást realistické literatury

                               2) co se tomu naopak vzpírá? - uveďte konkrétní příklady

K. Čapek: Věc  Makropulos

                               1) jaké rozdíly nacházíte mezi Čapkovou verzí a Janáčkovým zpracováním

                               2) pokuste se určit význam těchto rozdílů pro celkové vyznění díla

J. Čapek: Stín kapradiny

1) zkuste poskytnout charakteristiku prostoru Čapkova příběhu a doložte ji výraznými textovými rysy

2) zvolte si jednu pasáž z textu, která Vás něčím zaujala a pokuste se zdůvodnit své rozhodnutí

V. Nezval: Edison

                               1) vyberte si jediný verš z básně a zdůvodněte svůj výběr

K. Toman: Měsíce

                               1) vyberte si jediný verš z jedné básně a zdůvodněte svůj výběr

2) jak se dějinný kontext odráží v Tomanově básni? Vyberte si jeden motiv, metaforu či verš, které ukazují na historickou situovanost básně

V. Vančura: Markéta Lazarová

1) vyberte si část textu, v němž se Vám zdá Vančurův jazyka jako "nejtypičtější podoba básníkova jazyka" a pokuste se určit funkci daného úryvku ve fikčním světě Vančurova vyprávění

J. Durych: Bloudění

                1) poskytněte charakteristiku Durychova Valdštejna a doložte jej citáty z textu

J. Čep:  4 povídky  - budou upřesněny

1) vyberte jakoukoliv popisnou pasáž z kterékoliv Čepovy povídky a určete funkci/funkce popisu

 

Náplň semináře dr. Brožové (ZS 2018/19)

Karel Hynek Mácha: Máj
Karel Jaromír Erben: Kytice
Jan Neruda: Povídky malostranské
Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války
Jaroslav Seifert:  Na vlnách TSF/ Jablko s klína
Vítězslav Nezval: Básně noci (Edison)
František Halas: Dokořán
Vladislav Vančura: Markéta Lazarová
Ivan Olbracht: Nikola Šuhaj loupežník nebo Golet v údolí
Karel Čapek: Hordubal/Povětroň/Obyčejný život
Karel Toman: Měsíce

Otázky k debatě pro celou skupinu budou upřesněny v semináři.

 

 




 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK