PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Reklamní komunikace - OB2303V03
Anglický název: Advertising
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 25 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (26.01.2022)
Reklamní komunikace, její funkce a typy, jazykové a nejazykové prostředky reklamy, stereotypy a hodnoty v reklamě. Přesah reklamy do různých společenských sfér.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (26.01.2022)

BURTON, G.; JIRÁK, J.: Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. ISBN 80-85947-67-6.
CRHA, I.; KŘÍŽEK, Z.: Jak psát reklamní text. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2452-2.
ČMEJRKOVÁ, S.: Reklama v češtině, čeština v reklamě. Praha: Leda, 2000. ISBN 80-85927-75-6.

HOLANOVÁ, R.: Intertextualita v reklamě. Praha: Karolinum 2013.
HORŇÁK, P.: Abeceda reklamy. Bratislava: Grafosit, 1997. ISBN 80-967701-7-9.
JEFKINS, F.: Advertising. London: Pitman, 1994. ISBN 0712108564.

MIČIENKA, M.; JIRÁK, J. (et al.) Základy mediální výchovy. Praha : Portál, 2007.

Ogilvy, D.: Ogilvy o reklamě, Praha, MANAGEMENT PRESS 1996

POŠTOLKA, V. Kniha o reklamě. Praha : Reklamní klub, 1940. Bez ISBN.
PRAVDOVÁ, M.: K povaze reklamního diskurzu. Naše řeč, 2002, 85, č. 4, s. 177-189. ISSN 0027-8203.
PRAVDOVÁ, M.: McDonald´s - tak trochu jiná kultura? Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1178-3.
SRPOVÁ, H.: Reklama pro děti - rádce, či manipulátor? Český jazyk a literatura 57 (5), 2006 - 2007, s. 209 - 215.

SRPOVÁ, H. Cílová skupina – faktor, který rozhoduje o podobě reklamy. In Od informace k reklamě. Ostrava : Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2007, s. 123–160. ISBN 978-80-7368-265-1.

SRPOVÁ, H.  Reklama zaměřená na děti. In Jaklová, A. (ed.) Komunikace – styl – text. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7040-819-7.
The Advertising Age. Encyclopedia of Advertising. New York: Fitzroy Dearborn, 2003. ISBN 1-57958-172-2.

Šebesta, K: Reklamní texty. Jejich funkce a výstavba. Praha: FF UK 1990.
TOSCANI, O.: Reklama je navoněná zdechlina. Bratislava: Slovart, 1996. ISBN 80-85871-82-3.

Vysekalová, J.; Mikeš, J. Reklama – jak dělat reklamu. Grada, 2003: s. 108-109

Vysekalová, J. – Komárková, R.: Psychologie reklamy. Grada.

VOŠAHLÍKOVÁ, P. Zlaté časy české reklamy. Praha : Univerzita Karlova v Praze, 1999.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (26.01.2022)


Témata:

  1. Specifika reklamní komunikace, druhy a typy reklamy.
  2. Interdiskurzivnost a intertextovost v reklamě.
  3. Jazykové prostředky reklamy - jazyková norma vs. reklamní text; konfigurace hlásek, lexikum, morfologické prostředky; básnické figury a tropy; syntaktické prostředky; adresát reklamy.
  4. Nejazykové prostředky reklamy - obraz a zvuk v reklamě.
  5. Reklama a stereotypy; obraz hodnot v reklamě; reklama určená dětem. Archetypy v reklamě. Humor a erotika v reklamě.
  6. Pohled do historie reklamy. Pohled do historie literatury o reklamě.
  7. Světoví tvůrci reklamy, ceny udělované reklamním počinům.
  8. Reklama na internetu, skrytá reklama, facebook, youtubeři, influenceři, virální marketing, advergaming, product placement.
  9. Česká legislativa zaměřená na reklamu. Etické kodexy.
  10. Reklama zaměřená na děti. Práce s reklamou v učebnicích pro ZŠ a SŠ. Učebnice mediální výchovy.




     

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (26.01.2022)

Požadavky k zápočtu:
Aktivní účast na seminářích. Docházka, povolena je jedna absence.

1) Vystoupení v semináři - prezentace tématu dle zadání na prvním semináři.

2) Rozbor přesvědčovacích/jazykových prostředků jednoho reklamního textu (nebo typu reklamního textu). Doprovázené ilustračním materiálem. Kolokvium na posledním semináři.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK