PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Primární pedagogika V – Průřezová témata - výchova ke globální odpovědnosti - O01315622
Anglický název: School Curricula- cross curricula topics
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 40 (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Blanka Zemanová
Korekvizity : O01315621, O01315623
Prerekvizity : O01215102
Je korekvizitou pro: O01317189, O01315621, O01315623
Je neslučitelnost pro: OK0615622, OVP15622
Je záměnnost pro: OK0615622
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (31.01.2022)
Záměrem předmětu je vybavit studenty takovými znalostmi, dovednostmi a postoji, které jim umožní kompetentně zprostředkovávat žákům témata globálního rozvojového vzdělávání (viz cíle pregraduální přípravy učitelů uvedené ve Strategii globálního rozvojového vzdělávání a osvěty veřejnosti 2018-2030). Cílem kurzu je: 1. Vybavit studenty základními znalostmi a dovednostmi z oblasti znalostí obsahu. 2. Vybavit studenty základními didaktickými znalostmi. 3. Rozvíjet povědomí studentů o významu a potřebnosti GRV ve výuce žáků a postoje vedoucí k ochotě studentů je ve své učitelské praxi zohledňovat. Předmět je koncipován podle těchto tří rovin do tří oblastí: 1) Rovina obsahu/učiva GRV, 2) Rovina výukových metod a strategií a 3) Rovina osobnosti učitele a reflexe předpokladů studentů. 1. Rovina obsahu/učiva GRV Základní očekávané výstupy této roviny - student: - kompetentně diskutuje o úloze globálního rozvojového vzdělávání v současné inkluzivní škole. - analyzuje možnosti začleňování GRV do kurikula primární školy. - naplánuje začlenění GRV do stávajících ŠVP. 2. Rovina výukových metod a strategií Základní očekávané výstupy této roviny - student: - zhodnotí přípravu na hodinu a nahrávku vyučovací hodiny z hlediska cílů GRV, použitých metod, vývojových předpokladů dětí mladšího věku a obecně didaktických přístupů. - naplánuje a zrealizuje vyučovací hodinu GRV a reflektuje její průběh a výsledky. - naplánuje hodinu zaměřenou na rozvoj kompetencí žáků v oblasti finanční gramotnosti a prevence rizikového chování 3. Rovina osobnosti učitele a reflexe předpokladů studentů Základní očekávané výstupy této roviny - student: - Zhodnotí své předpoklady vzhledem k výuce GRV a naplánuje svůj další profesní rozvoj. - Prokáže orientovanost v nabídce organizací, kurzů, projektů, literatury, výukových materiálů, učebnic zabývajících se GRV.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (31.01.2022)

Studijní zátěž: 100 hodin

Přímá výuka: 18 hodin

Samostudium: 54 hodin

Závěrečný úkol: 28 hodin

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (31.01.2022)

 

Stará, J. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha, NIDV: 2016. dostupné z: https://books.google.cz/books?id=HbknDgAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=cs&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Vacek, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008.

Internetové zdroje:
http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/07/DOV-ZV1.pdf
https://www.mzv.cz/file/3418207/Strategie_GRV_2018_2030.pdf

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (31.01.2022)

Studium odborných textů, diskuse, hraní rolí, simulace, práce ve skupinách, prezentace.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Blanka Zemanová (31.01.2022)

1.    Globalizace a vzájemná závislost jednotlivých částí světa
2.    Globální problémy a jejich řešení
3.    GRV v RVP ZV a školních vzdělávacích programech

4.    Důležitost a základní přístupy ke GRV
5.    Vývojové předpoklady dětí mladšího školního věku pro GRV
6.    Zjišťování prekonceptů dětí a práce s nimi
7.    Práce s cíli v hodinách GRV
8.    Diskusní metody ve výuce GRV
9.    Metody vhodné pro rozvoj finanční gramotnosti žáků a prevenci rizikového chování
10.  Hodnocení znalostí, dovedností a postojů žáků v oblasti GRV

11.    Učitel GRV v primární škole
12.    Výukové materiály a učebnice GRV


Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora inovací v přípravě studia pedagogických pracovníků na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy financovaného z Fondu vzdělávací politiky pro rok 2018 (Fond F 1).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK