PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Didaktika HV na 1. st. ZŠ - O01308910
Anglický název: Didactics of Music Education at Primary School
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 20 / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: rok 4, semestr 8(u pětiletého studia) - UNI ZŠ spec. cizí jazyk
Staré označení: DIHV
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Vyučující: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Prerekvizity : O01308036
Je prerekvizitou pro: O01308913, O01308911
Anotace -
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (13.12.2020)
Teorie a praxe hudebního vyučování. Úvod do hudebně didaktické problematiky, analýza modelových situací v hudebním vyučování. Vzhledem k protiepidemickým opatřením je potřeba vyhledávat alternativní varianty výuky a plnění pedagogické praxe.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (18.01.2020)

Cílem předmětu je příprava studenta na hudebně výchovnou praxi po stránce teoretické i praktické. Získávání vědomostí a rozvoj dovedností potřebných k řízení hudebních činností žáků. Seznámení s metodickou literaturou, aktivní tvoření modelových situací výuky hudební výchovy a následná analýza.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (27.01.2022)

2 kredity/60 hod., předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem

Plánované aktivity studentů: 12 hod. přednáška, 12 hod. seminář, 10 hod. rozvoj vlastních praktických dovedností, 6 hodin příprava na praxi, 3 hod. praxe, 17 hod. samostudium.

Předmět bude vyučován prezenčně. Distanční opora - kurz v Moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11576 ).

 

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (03.02.2021)

VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl. Práce s písní. Praha: PedF UK, 2020 82 stran. ISBN 978-80-7603-156-2.

SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ. Praha : SPN 1985. 311 stran.

PECHÁČEK. S., VÁŇOVÁ, H, aj. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro l. st. základní školy. Praha : Karolinum 2001. 282 stran. ISBN 80-246-0365-9.

VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran.

VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha : UK-PedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9.

SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha : SPN 1990. 319 stran. ISBN 80-04-20587-9

VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha : Karolinum 2007. 196 stran. ISBN 978-80-246-1367-3.

TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.
Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.

TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.

HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2014. 186 stran. ISBN 978-80-7290-792-2.

HANŽLÍK, B. Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni, pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír a instrumentální soubor. Notová příloha. Praha : UK, Pedagogická fakulta, 2014. 385 stran. ISBN 978-80-7290-793-9.

HURNÍK, Ilja a Petr EBEN. Česká Orffova škola I–IV. Praha: 1968, 1969, 1972, 1996.

JURKOVIČ, Pavel. Na orffovských cestách I.: písničky pro malé i větší. Netolice: Jc-Audio, 2007, 58 s. ISBN M-706532-00-4.

JURKOVIČ, Pavel. Na orffovských cestách II.: písničky pro malé i větší. Netolice: Jc-Audio, 2009, 49 s. ISBN 979-0-706-532-17-2.

JURKOVIČ, Pavel. Na orffovských cestách III. Netolice: Jc-Audio, 2012, 65 s. ISBN 979-0-706532-24-0.

POSPÍŠILOVÁ, Lenka. Český rok v lidových písních a říkadlech. 1. Praha: Hrajeto, 2014, 54 s. ISMN 979–0–9004026–3–9.

Osnovy Hv, učebnice Hv, metodické příručky. RVP.
Časopis Hudební výchova.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (27.01.2022)

Hra 5 jednoduchých písní na zobcovou flétnu v tóninách C, D, F, G dur.

Chromatická transpozice hlasových cvičení na klavír.

Hra na rytmickou ozvěnu ve 2/4 a 3/4 taktu a další drobné seminární úkoly vyplývající z učiva.

Potvrzení školy o vykonání 2 hodin asistentské praxe v HV.

Předložení návrhu přípravy na vyučovací hodinu Hv dle požadavků vyučujících.

Závěrečný test pro udělení klasifikovaného zápočtu (požadavky viz webové stránky katedry Hv).

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (03.02.2021)

Psychologické základy hudební výchovy - hudební činnosti, klasifikace hudebních schopností a jejich charakteristika, diagnostika hudebnosti.
Rozvoj hudebního sluchu, rytmického a tonálního cítění.
Funkce přípravných cvičení.
Hlasová výchova.
Metody nácviku písně.
Rozvoj intonačních dovedností, sluchová analýza, počátky tvořivé intonace.
Principy rozvoje dětské hudební tvořivosti.
Prvky vícehlasu, jeho nácvik.
Poslechové činnosti.
Seznámení s metodickou literaturou.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (18.01.2020)

Hudební výchova II - OK0408218

O0138036 Pohybová výchova a orffovské nástroje

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK