PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Hra na nástroj III. - O01308106
Anglický název: Instrumental Study III
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 16 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D.
Vyučující: MgA. Roman Czepa
Prerekvizity : O01308105
Je záměnnost pro: OK0608106
Anotace -
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2011)
Cílem předmětu je další zdokonalování techniky hry na nástroj, rozšíření přednesového i písňového repertoáru a další rozvoj improvizačních dovedností. Výběr a studium nástrojového repertoáru je dán individuálním studijním plánem. Obsah předmětu: nastudování přednesové skladby z období romantismu či novoromantismu. V oblasti improvizace doprovodu se prohlubuje schopnost používání hlavních i vedlejších kvintakordů a mimotonálních dominant. Různé typy stylizace klavírních doprovodů. Transpozice písní pro možnosti interpretace ve vyšší a nižší hlasové poloze. Improvizace druhého hlasu k písním při hře na housle. V klavírní i houslové hře se procvičuje současný zpěv a hra písně na nástroj.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (28.01.2022)

HRADECKÝ, E.: Hrajeme na klavír podle akordových značek ZUŠ, střední a vyšší pedaogigcké školy. PEtřvald: Blesk Market, 2001, 91 s. ISMN 970-0-706544-00-7.  

HRADECKÝ, E.: Hrajeme na klavír podle akordových značek. Praha: Edit, 1991. 91 s. 

NEDĚLKA, M. Klavír jako nástroj tvořivého rovzoje osobnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagoigcká fakulta, 2011. 189 s. ISBN 978-80-7290-427-3. 

NEDĚLKA, M. Příručka klavírní improvizace I. praha: Karolinum, 1997. 111 s. ISBN 80-7184-314-8. 

TICHÁ, A., ŠIMANOVSKÝ Z. Lidové písničky a hry s nimi. Praha : Portál 1999. ISBN 80-7178-323-4.


TICHÁ, A., ŠIMANOVSKÝ Z. Lidové písničky jejich dramatizace. Praha : Portál 2000. IBSN 80-7178-915-1.


LIŠKOVÁ, M., HURNÍK, L. Učebnice hudební výchovy 1.-5. ročník. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-028-5.


JENČKOVÁ, E. Výběr klavírních skladeb pro 1.-4.ročník studia učitelství Hv na 1. st. ZŠ. Praha : SPN 1990. 226 stran. ISBN 80-7066-328-6.

MARCOLOVÁ, J. Klavírní improvizace: pro děti předškolního věku a žáky 1.-3. ročníku LŠU. Praha : Panton, 1983.


BERNATÍK, R. Klavírní doprovody písní hudební výchovy pro 1.-4. ročník základní školy. 4 svazky. Ostrava : Pedagogická fakulta 1984.


SLAVÍKOVÁ, M. Výběr houslových skladeb z hlediska uplatnění při poslechu hudby v 1.-4. ročníku základní školy. Plzeň : ZUPF, 1995. 80 stran- ISBN 80-7043-141-5.
MICKA, J. Hra na housle. Technika-výraz-didaktika. Praha : Supraphon 1972. 412 str.
ŠEVČÍK, O. Škola smyčcové techniky op. 2, seš. 4. Praha : SNKL 1956.
ŠEVČÍK, O. Houslová škola pro začátečníky. seš. 7. Praha : SNKL 1956.
MICKA, J. Melodie mistrů. Praha : SNKHU 1967.
BERAN, J. Národní písně (Housle a klavír). Praha : Supraphon 1989.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (15.06.2018)

V tomto semestru se zaměříme na dalších 5 písní, na úrovni II. stupně, 

ze zpěvníku Já, písnička, 2. díl, nebo 3. díl, či vlastní výběr na úrovni daného zpěvníku. 

Písně transponujeme do nejbližší toniny, přes mimotonální dominantu. 

Upevnění předchozího přednesového materiálu: tedy skladby z obodobí baroka, klasicizmu. 

Technické procvičení na vybraných etudách a dalších technických skladeb. 

Dle možností studenta zapojíme do hry rovněž pedalizaci, důraz je kladen na agogiku a dynamickou stránku vlastní interpretace. 

 

Z přednesových skladeb se zaměříme na období romantizmu. 

 

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (15.06.2018)

V tomto semestru se zaměříme na dalších 5 písní, na úrovni II. stupně, 

ze zpěvníku Já, písnička, 2. díl, nebo 3. díl, či vlastní výběr na úrovni daného zpěvníku. 

Písně transponujeme do nejbližší toniny, přes mimotonální dominantu. 

 

Z přednesových skladeb se zaměříme na období romantizmu. 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK