Poslední úprava: JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D. (02.02.2021)
V rámci předmětu se studenti a studentky seznámí s tím, jak vyučovat právo na středních, případně i základních školách. Společně s vyučujícím kurzu, který sám právo na středních školách vyučuje, budou objevovat a zkoušet metody výuky práva, které se osvědčují v praxi, a společně nad nimi přemýšlet: kdy a jak je použít, jak je upravit, proč vlastně fungují?
Absolvent tohoto předmětu bude:
Znát alespoň 10 metod a 20 konkrétních aktivit pro výuku práva na střední škole;
Bude schopen jednotlivé metody a aktivity kriticky vybrat podle toho, v jaké třídě bude učit a co bude cílem jeho hodiny;
Schopen kriticky reflektovat způsob použití jednotlivých aktivit a metod ve výuce;
Mít tipy na vhodné materiály, ze kterých může čerpat nápady a případy pro výuku;
Vědět o možnostech, jak zapojit svoji budoucí třídu či školu, ale také sebe samotného, do projektů, které aktivně propojují svět práva se světem výuky na
základních či středních školách;
Rozumět tomu, proč dává smysl do výuky práva zapojovat různé metody a aktivity.
Vyučující kurzu: JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D. Absolvent Právnické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, ve své disertační práci se věnoval problematice právního vědomí a výuky práva na středních školách. Současně též absolvent Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (obor anglický jazyk a literatura a společenské vědy). Na Právnické fakultě je hlavním garantem programu Street Law (www.streetlaw.eu).
Poslední úprava: PhDr. Josef Stracený, CSc. (18.05.2019)
This optional course on law didactics embraces the principles of Street Law. In the course, students will learn how to teach law at secondary schools as well as at primary schools. The emphasis will also be placed on specific methods that are useful in teaching. The lecturer will share with students the methods of teaching that have been proved in practice. For example, in the course will be presented methods of teaching law through simulated court hearings. The future teachers of Civics will learn how to empower their students with the legal and civic knowledge, skills, and confidence to bring about positive change for themselves and others.
Deskriptory
Poslední úprava: JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D. (26.02.2021)
V letním semestru akademického roku 2020/2021 bude předmět, nebude-li možné osobní setkání, veden pomocí ZOOM videokonference. Komunikace se studenty bude probíhat prostřednictvím SISu a Moodlu.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Josef Stracený, CSc. (18.05.2019)
Doporučená literatura
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 1997.
Kolektiv autorů. Právo pro každého – učebnice „Právo pro každý den – Street Law“, Partners Czech, Praha 2001.
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2004.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008.
SILBERMAN, Mel. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997.
URBAN, Michal. Prakticky orientované metody výuky – historie, přínosy, rizika. In KUKLÍK, Jan a kol. Metodologie praktických forem právního vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, 2013.
URBAN, Michal. Street Law aneb Jak učit právo na středních školách. Materiály k předmětu Právní praxe na středních školách. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, 2013, 169 s. (dostupné na: http://ppp.prf.cuni.cz/…law_tisk.pdf).
URBAN, Michal; FRIEDEL, Tomáš. Jak učit lidská práva na školách?. Praha: Právnická fakulta UK, 2013, 90 s.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D. (02.02.2021)
Zápočet bude udělen na základě:
aktivní účasti na hodinách
docházky na semináře
zpracování jednoho výstupu, který bude konkretizován na prvních seminářích (např. ukázkový plán hodiny, infografiku, edukativní video).