PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Specifika výchovy dítěte do 3let - OPN01N164B
Anglický název: Specialities in Education of Child before Age of 3
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Prerekvizity : OPN01N163B
Je záměnnost pro: OKN01N164B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (03.05.2017)
Cílem předmětu je strukturovaně zpracovávat poznatky o dítěti do tří let, zorientovat se v klíčových fázích jeho vývoje a průběžně s tímto vyvozovat specifika výchovných přístupů a základy záměrného působení na rozvoj pohybový, rozumový, řečový a sociální. Zabývat se některými vývojovými diskrepancemi v chování těchto dětí a jejich zátěží a následky, jak pro rodinné soužití, tak pro následující vývojové fáze. Tematické okruhy: • Význam novorozeneckého a kojeneckého období. • Rané dětství – specifika vývojová a výchovná • Vytvoření podmínek pro adaptaci dítěte do tří let v kolektivu • Stimulace motorických dovedností dvouletých dětí v předškolní instituci a rodině • Podpora rozvoje poznávacích procesů dvouletých dětí v předškolní instituci a rodině • Správný mluvní vzor, podpora sémantické složky řeči, rozvoj komunikace dvouletých dětí v předškolní instituci a rodině • Učení nápodobou, prostor pro volnou hru i pro experimentaci dvouletých dětí v předškolní instituci a rodině • Osamostatňování, vědomí vlastní osobnosti dvouletého dítěte • Rodinná výchova a náhradní rodinná výchova
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (03.05.2017)

Základní studijní literatura

DYTTRICHOVÁ J., PAPOUŠEK K, PAUL K. a kol. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha: Grada, 2004. ISBN80-247-0399-8.

HELUS Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzděláváníOd podzimu do zimy. Praha: Raabe, 2016.

KROPÁČKOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Od jara do léta. Praha: Raabe, 2017

OPRAVILOVÁ, Eva. Výchova dítěte do 3let – institucionální péče. In: SYSLOVÁ, Zora, ed. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [CD ROM]. Praha: Verlag Dashofer, 2011. ISSN 1802-4130

ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.

 

Doporučená studijní literatura

Analýza podmínek a možností zařazení dětí od dvou let věku do mateřských škol a vyhodnocení dalšího řešení rozšíření péče o děti do tří let dostupné na http://www.vlada.cz/assets/media-centrum/aktualne/Analyza-podminek-a-moznosti-deti.pdf

PETRŮ-KICKOVÁ, Pavla. Poznáváme, hýbeme se a tvoříme: činnosti pro děti od 2 do 3 let. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1182-2.

ŘÍČAN, P. Cesta životem: Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK