PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Metody a techniky dramatické výchovy I - OPMN0N324B
Anglický název: Methods and Techniques of Dramatic Education I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/3, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Radek Marušák
Neslučitelnost : OPMN0N208B
Prerekvizity : OPMN0H206B, OPMN0T205B, OPMN0V207B
Je prerekvizitou pro: OPMN0N326B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)
Cílem předmětu je poskytnout studentům teoretické zázemí pro práci s příběhem a strukturovaným dramatem a absolvování několika strukturovaných dramat s různou tematikou, jejich hloubková analýza z hlediska tematického, pedagogického, výukového, divadelního a z hlediska technik SD a jejich obměn.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (18.03.2024)

Cílem předmětu je seznámit studenty s pestrou škálou metod a technik dramatické výchovy využitelných při práci s dětmi napříč celým prvním stupněm a ukázat pestrost možných námětů.

Literatura
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (18.03.2024)

Povinná literatura:

MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena ZYMONOVÁ a Jaroslav PROVAZNÍK. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama: a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.

VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

Doporučená literatura:

NEELANDS, Jonothan. Strukturování dramatické práce. Přeložil Radim SVOBODA. Deník Dětské scény ‘95. Ústí nad Orlicí 1995, č. 1-9. Přel. z: Structuring Drama Work.

KOŤÁTKOVÁ, S. A KOL.Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha:  Karolinum, 1998.  ISBN 80 - 7184 - 756-9.

RYCHECKÝ,S. Dramatická výchova nejen pro školu 2., výukové programy. Brno:  Lužánky,  2012.  ISBN 978-80-85038-02-6.

SVOZILOVÁ,D. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu DV  Brno: JAMU, 2005. ISBN 80-86928-10-1.

Metody výuky
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (18.03.2024)
metody dramatické výchovy, zážitkové pedagogiky, diskuse, reflexe
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (14.03.2019)

Obsah předmětu:

Techniky strukturovaného dramatu (dále SD) a jejich konkrétní řazení do výukových celků - strukturovaných dramat (problémová, se sociální tématikou, vycházející z literatury, dějepisná, dramata na aktuální témata).

Analýza strukturovaných celků z hlediska  jejich stavby a použití jednotlivých technik, specifika práce s touto vyučovací metodou. 

Seznámení s technikou divadla Fórum.

1.       strukturované drama jako výukový fenomén sociálních témat

2.       strukturované drama jako výukový fenomén historie

3.       strukturované drama jako výukový fenomén literatury

4.       techniky strukturovaného dramatu

5.       učitel v roli a boční vedení

6.       živé obrazy

7.       analýza strukturovaného dramatu z hlediska stavby

8.       analýza strukturovaného dramatu z hlediska použití jednotlivých technik

9.       divadlo utlačovaných – divadlo Fórum  I.

10.    divadlo utlačovaných – divadlo Fórum  II.

11.    specifika práce s metodou strukturovaného dramatu

12.    shrnutí a opakování učiva

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Alžběta Ferklová (18.03.2024)

1. Aktivní účast v hodinách - možnost 2 absencí. Při více absencích náhradní úkol dle individuální domluvy.

2. Studium odborné literatury (J. Valenta + Morganová,S.; Saxtonová, J.) a z něj vycházející úvaha na téma: Možnosti využití metod a technik dramatické výchovy na 1. stupni ZŠ.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK