PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Učitelské praktikum II - OPMN0N133A
Anglický název: Teaching Practice II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/4, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPMN0N123A
Je prerekvizitou pro: OPMN0N143A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (09.02.2024)
Důraz je kladen na rozvíjení celé šíře dovedností studentů v oblasti komunikace se žáky, vytváření podnětného prostředí pro výuku, budování kvalitního sociálně emočního klimatu ve třídě, uplatňování přirozené autority u žáků, práce s výukovými cíli, didaktické analýzy učiva, volby metod a organizačních forem výuky, způsobů motivování žáků, hodnocení učení, pro učení a jako součásti učení. Je podporována kultivace osobitého pojetí výuky studentů, které je teoreticky podložené a argumentované.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (09.02.2024)

Cílem této pedagogické praxe je aplikovat teoretické poznatky v praxi, ověřit učitelskou připravenost v autentickém prostředí třídy na 1.stupni ZŠ.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (08.02.2022)

Povinná literatura:

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.

KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J.. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-314-7.

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

STARÁ, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK, 2009. ISBN 978-80-7290-418-1.

STARÝ, K.; LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.

TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-315-3.

Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: MŠMT, 2021,http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani

Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi. (2008). Dostupné z http://kppg.pedf.cuni.cz/studium/uitelstv-pro-1-stupe-mgr/pedagogick-praxe-prezenn.

Doporučená literatura:

CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6.

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4.

https://www.zacitspolu.eu/wp/wp-content/uploads/2020/10/serial-zas-doma_komplet_elektronicky.pdf

https://aa.ecn.cz/img_upload/8b47a03bf445e4c3031ce326c68558ae/dvanact_overenych_metod_a4_web.pdf

https://pages.pedf.cuni.cz/uvrv/files/2021/01/Kdyz_vyzkum_meni_praxi_text_knihy.pdf

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (09.02.2024)

Praktická výuka na 1. stupni ZŠ a reflektivní semináře.

Skupinové reflexe

Mentorský rozhovor

Vstevnické sebehodnocení

Řešení situací z výuky

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (09.02.2024)

Základním obsahem Učitelského praktika II je pravidelné vyučování v jedné třídě – tedy plánování, realizace (včetně online výuky) a reflexe vlastní pedagogické činnosti se žáky. Vyučování má gradační charakter od jednotlivých činností po celodenní tematické vyučování, s ohledem na profesně rozvojové cíle studentů. Důraz je kladen na fáze plánování, realizace a reflexe činností, sdílené v profesním dialogu s vysokoškolskými vyučujícími, fakultními učiteli a kolegy. Studenti systematicky reflektují profesní zkušenosti s oporou o základní didaktické kategorie a témata a s využitím doporučených sebehodnotících a hodnotících nástrojů.

 

Paralelka |M. Sochovská - praxe bude probíhat na ZŠ Curie

Paralelka Poche Kargerová bude konat praxi na ZŠ Lyčkovo nám.

Paralelka J. Staré -  bude konat praxi na ZŠ Hanspaulka.

Paraleka H.Hejlové bude konat praxi na ZŠ Mendelova. Praha 4.

Paralelka B. Zemanové se bude konat praxi na ZŠ Petřiny - Sever. 

Paralelka M.Hoschlové se bude konat na ZŠ Kunratice

Paralelka M. Hejzlarové se bude konat na ZŠ  Pernerova

Paralelka P. Vallin se bude konat na ZŠ Květnák

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (09.02.2024)

   Zpracování pedagogického deníku dle instrukcí (práce s deníkem dle pokynů vyučujících jednotlivých paralelek). Pedagogický deník obsahuje: 

1.      TÝMOVÝ ÚKOL: RUŠIVÉ CHOVÁNÍ

2.      POZOROVÁNÍ VYBRANÉHO ŽÁKA

3.      2 ZÁZNAMY Z HOSPITACE třídního učitele/ky

4.      2 HLOUBKOVÉ PŘÍPRAVY

5.      ZPĚTNÉ VAZBY OD KOLEGYŇ/KOLEGŮ/VRSTEVNÍKŮ

6.      ZPĚTNÉ VAZBY OD TŘÍDNÍCH UČITELŮ

7.      ZPĚTNÉ VAZBY PRO KOLEGY/NĚ (vrstevníky/vrstevnice) VE VAŠEM TŘÍDNÍM TÝMU.

    Docházka (povoleny jsou 2 absence, jinak náhrady)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK