PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná výchova v sociální a terapeutické praxi II - OPBW2V134B
Anglický název: Art Education in Social and Therapeutic Practice II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBW2V132B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (26.01.2023)
Předmět rozvíjí profesní kompetence budoucích pedagogů ve smyslu vědomého zacházení s výtvarným výrazem a jeho reflexí v širších kulturních, společenských a uměleckých souvislostech. Specifickým rysem předmětu je reflektivní dialog a vzájemné prolínání umělecké a osobnostní problematiky. Studenti jsou sebezkušenostní formou seznámeni s různými tvořivě expresivními technikami arteterapie a artefiletiky. Teoretické poznatky z oblasti arteterapie a artefiletiky ověří v rámci výtvarných aktivit pro různé cílové sociální skupiny společnosti, např. ve smyslu pozitivní prevence psycho-sociálních patologií, včetně rasové nebo interkulturní nesnášenlivosti či ve smyslu mezigeneračního porozumění.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (26.01.2023)

GOODMAN, N.: Způsoby světatvorby. Bratislava: Archa, 1996.

HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele: Pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: PedF UK v Praze, 2001.

KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.

LANDISCHOVÁ, E. Teorie a praxe arteterapie. Taneční a výtvarné formy. Praha: PedF UK, 2007.

SEMARÁD, J.; JURÁČKOVÁ, I.; ŠÍMA, V. Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové, Gaudeamus, 2007.

SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha: Karolinum 1997.

SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J. Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.

SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007.

SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha: UK v Praze- Pedagogická fakulta 2001, 2004.

SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH S. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2014.

SOCHOR, P. Člověk s postižením a výtvarná tvorba od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita, 2015.

ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Mezigenerační porozumění ve výtvarné pedagogice pro seniory. In Horáček, R., Zálešák, J. (ed.). Veřejnost a kouzlo vizuality, sborník ke konferenci INSEA, Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 285-290. ISBN 978-80-210-4722-8.

ZICHA, Z. Úvod do speciální výtvarné výchovy: Skriptum pro posluchače Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1981.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (26.01.2023)

Aktivní účast studentů ve výuce z důvodu sebezkušenostního charakteru výuky. Příprava a rozpracování expresivních aktivit pro konkrétní sociální skupinu. Reflektivní bilance konkrétních aktivit. Návrh, prezentace a obhajoba expresivních výtvarných činností s konkrétní sociální skupinou. Příprava, strukturace a reflexe těchto aktivit. Vymezení edukačních a terapeutických cílů ve vztahu ke konkrétní oblasti intence výtvarné výchovy.
Prezentace a obhajoba vlastních návrhů výtvarných činností s intencí ve vztahu ke konkrétní sociální skupině v rámci kolokvia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK