PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Orbis pictus I - OPBW2V133B
Anglický název: Orbis Pictus I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBW2V115A
Je prerekvizitou pro: OPBW2V135B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)
Kurs představí studentům možnosti muzejní/galerijní edukace ve vazbě na aktuální kognitivní a edukační trendy a kritické teorie kultury. Uvádí studenty do širší problematiky vizuální kultury, umělecké tvorby, seznamuje je s kulturním artefaktem v proměnlivých kontextech jeho vzniku, percepce a funkce a jejich anachronických transferů. Kurs seznamuje se současným pojetím muzea/galerie, které chápeme jako médium komunikace, mediace (zprostředkování) a edukace umění a zabývá se základními charakteristikami vztahů galerie, muzea umění a školy.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.09.2018)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky


FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní A Galerijní Edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze).
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)
HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění. MU Brno 1998.
KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo a Národní galerie, 2000.

Online podpora: www.gamuedu.cz

www.upm.cz (edukace)

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
FULKOVÁ, M. Výtvarná výchova – návod k použití. (2013) Kapitola 11. Str. 376 – 397. In SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. a kol: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
ŠOBÁŃOVÁ, P.: Muzejní edukace. Olomouc: PedF UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4 Dostupné online

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. (07.09.2020)

Návštěva edukace v jedné domácí instituci a její reflexe. Studenti předloží deník reflexivních záznamů z terénu a portfolia podpůrných informačních materiálů o praxi z dostupných edukačních oddělení, odevzdají dílčí studii na zvolené téma s obrazovou dokumentací a s oporou v odborné literatuře. Témata se budou vztahovat k reflexi vlastního zážitku z edukačního programu ke konkrétní výstavě nebo expozici. Výběr tématu bude konzultován s vyučujícím a kurátorem edukace příslušné kulturní instituce.
Studie bude ve formátu word nebo PDF a bude obsahovat obrazovou dokumentaci a seznam literatury s dodržením bibliografické normy). Artefakty portfolia mohou být předloženy i v materiální formě, doporučujeme však jeho obsah digitalizovat.
Klíčové téma studie bude představeno ostatním studentům kursu také ve formě 10 minutové pracovní prezentace již v průběhu semestru.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK