PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Užitá grafika II – autorská kniha - OPBW2V125A
Anglický název: Graphic design II - Artist's Book
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Prerekvizity : OPBW2V121A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (29.11.2021)
Pokračovací seminář v oboru vizuální komunikace. Knižní design, knižní typografie, ilustrace dětské knihy, autorská kniha. Základy práce s PC v prostředí grafických editorů. Historické proměny užité grafiky a grafického designu u nás a v evropské tvorbě s ohledem na problematiku umění knihy. Nejvýznamnější autoři, skupiny, styly a hnutí. Současná knižní tvorba a ilustrace, materiály, techniky a výrazové prostředky. K tvorbě studenti využívají software Adobe Creative Cloud, dostupných freewarový programů i tradičních výtvarných technik a postupů.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (23.01.2023)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky
HOLLIS, R. Stručná historie grafického designu. Praha: Rubato. 2015.
KOČIČKA, P., BLAŽEK, F. Praktická typografie. Brno:ComputerPress, 2000.
PECINA, M. Knihy a typografie. Brno: Host, 2012. ŠTORM, F. Eseje o typografii. Praha: Revolver Revue 2008.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe Illustrator CS6 – Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013.
ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe InDesign CS6 – Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013.
ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe Photoshop CS6 – Oficiální výukový kurz. Brno: Computer Press, 2013.
AMBROSE, G. HARRIS, G Typografie. Brno: Computer Press, 2010.
BHASKARANOVÁ L. Design publikací. Praha: Slovart, 2007.
BLAŽEJ, B. Grafická úprava tiskovin. Praha: SPN, 1990.
BOHATCOVÁ, M. Česká kniha v proměnách staletí. Praha: Panorama, 1990
DRUCHER, J. The Century of Artist Book. NY: Granary Books, 1995.
DUSONG, J. L., SIEGWARTOVÁ, F. Od olova k počítačům. Praha: Svojtka a Vašut, 1997
HLAVSA, O. WICK, K. Typographia I. Praha: SNTL, 1976.
HLAVSA, O. WICK, K. Typographia II. Praha: SNTL, 1981.
HLAVSA, O. WICK, K., ŠETLÍK J. Typographia III. Praha: SNTL, 1986.
GEBHARTOVÁ, V. Literatura pro děti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
GILL, E. Esej o typografii. Praha: Rubato. 2014.
HUTAŘOVÁ, I. Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. Praha: Tauris, 2004.
KLANTEN,R., HELLIGE, H. Little Big Books. Berlin: Gestalten.
NOGA, P. Od designu k designu. Příběhy grafického designu ze sbírek Moravské galerie v Brně. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2019.
STEHLÍKOVÁ, B. Ilustrace v české knize pro děti. Praha : Společnost přátel knihy pro mládež, čs. Sekce IBBY, 1986.
WIEDEMANN, J. (ed.) Illustration Now 1-.4 Köln: Benedikt Taschen Verlag, 2005-2011.
ZEEGEN, L. The Fundamentals of Illustration. Laussane: AVA Publishing, 2005.

Časopisy: Baoplán, Blok, Deleatur, Graphis, Font, Raketa, Typo, Pixel, Živel.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (23.01.2023)

Zápočet.
Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na (on-line) seminářích. Povinná účast na (on-line) korekturách. Adekvátní úroveň seminárních prací. Seminární práce představuje portfolio vlastních prací + reflektivní komentář.
Výslednou prezentaci seminární práce je nutné nahrát ve formátu PDF do aplikace Moodle.

Seminární práce
Praktická práce

Zin, skupinový projekt.
Rozsah: min 1 dvojstránka.
Barevnost: černobílá + doplňková barva.
Čistý formát: 97 × 136,5 mm.
Vazba: V1, sešit.
Způsob práce: Kombinujte digitální i tradiční výrazové prostředky (kresba, malba, koláž, typografie).

  1. Vytvořte společně ve skupině nízkonákladovou publikaci na téma Jak to vidím já.
  2. Rozdělte si úlohy, a koordinujte jednotlivé etapy tvorby tiskoviny.
  3. Každý účastník navrhne minimálně jednu dvoustranu. Společně navrhnete obálku, budete se podílet na vyřazení stránek do tiskového archu a závěrečné kompletaci.
  4. Přizpůsobte návrh tak, aby vše bylo možné realizovat na černobílé kopírce, maximálního formátu A3.
  5. Odevzdejte  ve formě elektronické prezentace pod příslušný úkol do aplikace Moodle.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK