PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Malba III – důsledek konceptu - OPBW2V116A
Anglický název: Painting III - Painting as a Realization of a Concept
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 28 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. ak. mal. Zdenek Hůla
Vyučující: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBW2V112A
Anotace
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (28.01.2021)
Obraz jako podobenství, teorie a konstrukce světa. Malířské studie figury podle skutečnosti a z představy. Barevná a tvarová nadsázka, transformace a transpozice. Studijní, analytická a volná malířská figurální kompozice. Vytvoření samostatné výtvarné práce, vlastní malířské kompozice. Vnější a vnitřní struktura obrazu, forma, technologie. Integrace poznatků teoretických a didaktických disciplín do projektového celku. Semináře jsou zaměřeny na zkoumání vztahu mezi pojmovým a vizuálním, uchopování reality. Fyzická přítomnost tvůrce ve výsledném díle, gestické a haptické. Význam času při budování struktury obrazu, kresby, grafiky. Vizuální (čitelný) znak a jeho malířská, kreslířská realizace zvolenou technologií a technikou – soulad nebo napětí. Nepojmová, nonverbální komunikace její význam v pedagogice. Emoce a koncept, vnímání a realita, interpretace osobního gesta. Jedinečnost pohledu a jeho vyjádření, vnější a vnitřní struktura obrazu. Srovnávací studie malířských děl z pohledu různých historických a výtvarných souvislostí. Tradiční malířské techniky, technologie, postupy, materiály a jejich použití v současnosti. Vztah námětu a výtvarné techniky. Nové formy a podoby malby v konfrontaci s jejím tradičním chápáním. Vřazení práce do současného výtvarného provozu.
Literatura
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (28.01.2021)

GETTENS, R. J., STOUT, G.L.: Painting Materials. London 1966.

HLAVÁČEK, J.: Výpovědi umění. Ústí n.l., 1991.

CHALUPECKÝ, J.: Nové umění v Čechách. Praha: H+H, 1994.

CHALUPECKÝ, J.: Úděl umělce. Praha: Torst, 2000.

ITTEN, J.: Kunst der Farbe. Ravensburg, 1961.

LAMAČ, M.: Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon, 1968 (i další vydání)

LUCIE-SMITH, E.: Artoday. Praha: Slovart, 1996. LENZ, G.: Malířství 20. století. Rebo Productions, Praha, 1996.

MRÁZ, B., MRÁZOVÁ, M.: Encyklopedie světového malířství. Praha: Odeon, 1988.

RUHRBERG, SCHICKENBURGER, FRICKE, HONNEF: Umění 20. století. Praha: Slovart, 2004.

SMITH, R.: Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Slovart, Praha 2000.

ŠEVČÍK, J.: České umění 1938-1989. Praha: Academia, 2001.

Monografie světových a českých malířů, deníky, zápisky (např. nakl. Arbor Vitae).

Katalogy výstav současného českého a světového malířství. časopisy: ART, Flashart, Kunstforum, Umělec aj.

Sylabus
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (28.01.2021)

Sylabus se může měnit dle aktuální situace:

 

1. Program kurzu - samostatná práce na zadané téma “Abeceda věcí” - samostudium materiálů

2.  MT setkání - představení účastníků, reflexe prvního úkolu 

3. Samostatná práce na zadání- dokončení úkolu ”Abeceda věcí”

4. MT setkání - reflexe úkolu - zadání práce s akvarelem “Krajina v lazurách”

5. samostaná práce

6. MT setkání - reflexe úkolu, práce s akrylovými barvami, zadání prezentace vybraného umělce

7. samostaná práce

8. prezentace vybraného umělce

9. Individuální pokračování na tématu, didaktické zadání tématu

10. Tvorba portfolia- individuální konzultace

11. Prezentace portfolií

12.  Studentské vzájemné hodnocení - formativní hodnocení

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (28.01.2021)

Aktivní účast, splnění zadaných úkolů, reflektivní komentář.

Zpracování zadaných úkolů do elektronické podoby (vytvoření vlastního PDF), zaslání  či uložení tohoto souboru na požadované médium (Microsoft Teams).

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK