PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Malba II – plocha a linie, cesta k výtvarnému myšlení - OPBW2V112A
Anglický název: Painting II - Line and Shape, the Path to Artistic Thinking
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 28 / 28 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. ak. mal. Martin Velíšek, Ph.D.
Vyučující: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBW2V107A
Je prerekvizitou pro: OPBW2V116A
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout malba_prezentace.pdf prezentace MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
stáhnout Petr-Dub-Vybrane-postkonceptualni-pristupy-v-soucasne-ceske-malbe-FaVU-2013.pdf postkonceptuální malba MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
stáhnout vzor_gajdosikova_osobni_archiv.pdf vzor konečného Pdf MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (17.09.2020)
Kurz se zaměřuje na ateliérovou výuku, která reflektuje plošné malířské vnímání. Je pokračováním setkávání studentů s historickými i současnými tendencemi ve výtvarném umění a jeho následnou transformací do pedagogického procesu. Studenti detailněji rozvíjí principy plošné tvorby, linii, tvar, prostor, světlo, strukturu v malbě. Kurz zprostředkuje hlubší poučení o barvě, základy barevné kompozice, zaměří se na různé interpretace reality. Studenti si během vybraných etud ověří proměny malířského vyjádření a funkce barvy, důležitost barevného vyjádření ve výtvarném umění v různých stylech a epochách. Výsledkem kurzu je prezentace autorského portfolia studentů, ve kterém hledají vlastní řešení konceptu na aktuálně zadaného téma. Součástí celého procesu práce je průběžná reflexe a sebehodnocení výtvarného procesu, který zároveň pomáhá pochopit autorskou tvorbu z pozice výtvarného pedagoga. Pochopení a zařazení vlastní tvorby do kontextu současného umění, prostřednictvím návštěvy výstavy v galerijní instituci.
Literatura -
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (16.09.2020)

Základní studijní literatura:

ADAM R.: Česká malba 1985-2005, Mediagate, 2006
BLÁHA, J., SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha: SPL, Práce 1997.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Odeon, 1991.
LOSOS L: Malba, výtvarné techniky, Aventinum, 2010
ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. 1. vydání.
SLÁNSKÝ, B.: Technika malby I., II., SNKLHU, 1953
ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1-2. Praha: SPL Práce 1996. 1. vydání.

Doporučená:

DUB,  P. : Vybrané postkonceptuální přesahy ve vybrané české malbě, 2012
EDWARD, Lucie-Smith. Artoday. Phaidon Press 1999
LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha: Odeon 1989
SÝKOROVÁ, Lenka, ed. Postkonceptuální přesahy v české kresbě. V Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2015
ZHOŘ I. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN, 1992. 1. vydání

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D. (15.09.2020)

Aktivní účast, splnění zadaných úkolů, reflektivní komentář.

Návrh vyučovací hodiny inspirované  uskutečněnou výtvarnou tvorbou.

Zpracování zadaných úkolů do elektronické podoby (vytvoření vlastního PDF), zaslání  či uložení tohoto souboru na požadované médium (google disk).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK