Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Výtvarný projev jako forma vyjádření a komunikace. Kultivace, ovlivňování a hodnocení výtvarného projevu dětí a dospívajících. Vývoj a proměny školní výtvarné výchovy v 20. a 21. století. Konstruktivní metody a jejich současná aplikace. Směry výtvarné výchovy - názorové proudy a tendence a jejich reflexe a rozpracování v praxi. Metody a cíle výuky výtvarné výchovy, zpracování učiva v kulturních a společenských souvislostech, role učitele; učitelovo pojetí výuky. Vyučování a jeho fáze; motivace, tvorba, reflexe, hodnocení a klasifikace ve výtvarné výchově. Možnosti a meze klasifikace a diagnostiky výtvarného projevu dětí, dospívajících a dospělých. Kurikulární dokumenty pro všeobecné vzdělávání a jejich aplikace v praxi výtvarné výchovy.
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Art creation as a form of expression and communication. Cultivation, influence and evaluation of artistic expressions of children and adolescents.
Distance learning will take place in a combination of online lectures and seminars and self-study.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Cílem předmětu je představit posluchačům současnou výtvarnou výchovu definovanou kurikulárními dokumenty na pozadí historického vývoje ve dvacátém století a otevřít cestu k porozumění možnostem i mezím současné koncepce. Kurz se soustředí na sledování změn v pojetí výtvarné výchovy ve druhé polovině dvacátého století a v současnosti, se zřetelem ke změnám a posunům v teoretickém uvažování, a na osobnost učitele a její úlohu a postavení ve výchovně vzdělávacím procesu.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
BRUCKNEROVÁ, K.: Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita. 2011
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: UK Ped F, 2005.
KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2014. Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007
ROESELOVÁ, V. : Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: Ped F, 2001.
ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001.
ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1995. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha: UK Ped F 1994
UŽDIL, J.: Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988.
Metodický portál RVP http//dum.rvp.cz/
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
AUMONT, J.: Obraz. AMU Praha, 2005.
BALEKA, J.: Modř – barva mezi barvami, Praha: Academia, 1999.
BALEKA, J.: Výtvarné umění. Výkladový slovník, 1997.
BALEKA, J.: Vlevo a vpravo ve výtvarném umění, Praha: Academia, 2005.
DYTRTOVÁ, K.: Interpretace umění ve výtvarné výchově, Ústí n. Labem: PedF. UJEP, 2002.
GOODMAN, N.: Jazyky umění. Nástin teorie symbolů, Praha: Academia, 2007.
MIRZOEFF, N.: Úvod do vizuální kultury, Praha: Academia, 2012.
PŘIKRYLOVÁ, K. (ed):Vizuální gramotnost, Praha: Univerzita Karlova, 2010.
Výtvarná výchova a emocionalita, Sborník textů z konference České sekce INSEA, Česká sekce INSEA, Brno, 1997 Výtvarná výchova a mody její komunikace, Symposium České sekce INSEA, Olomouc, listopad 2002, ISBN 80-244-0779-5.
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
BRUCKNEROVÁ, K.: Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita. 2011
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: UK Ped F, 2005.
KITZBERGEROVÁ, L.: Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2014. Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007
ROESELOVÁ, V. : Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha: Ped F, 2001.
ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 2001.
ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1995. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha: UK Ped F 1994
UŽDIL, J.: Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988.
Metodický portál RVP http//dum.rvp.cz/
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
AUMONT, J.: Obraz. AMU Praha, 2005.
BALEKA, J.: Modř – barva mezi barvami, Praha: Academia, 1999.
BALEKA, J.: Výtvarné umění. Výkladový slovník, 1997.
BALEKA, J.: Vlevo a vpravo ve výtvarném umění, Praha: Academia, 2005.
DYTRTOVÁ, K.: Interpretace umění ve výtvarné výchově, Ústí n. Labem: PedF. UJEP, 2002.
GOODMAN, N.: Jazyky umění. Nástin teorie symbolů, Praha: Academia, 2007.
MIRZOEFF, N.: Úvod do vizuální kultury, Praha: Academia, 2012.
PŘIKRYLOVÁ, K. (ed):Vizuální gramotnost, Praha: Univerzita Karlova, 2010.
Výtvarná výchova a emocionalita, Sborník textů z konference České sekce INSEA, Česká sekce INSEA, Brno, 1997 Výtvarná výchova a mody její komunikace, Symposium České sekce INSEA, Olomouc, listopad 2002, ISBN 80-244-0779-5.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Odevzdání seminární práce.
Zkouška podle zadaných okruhů a témat
V případě distanční výuky proběhne i zkouška distančně v systému MS TEams
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Submission of semester paper
Examination
In the case of distance learning, the examination will also take place in a distance form.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)