PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Socio-kulturní přístupy k učení a myšlení - OPBP1Q131B
Anglický název: Sociocultural approaches to learning and thinking
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: 25 / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP1Q101A
Záměnnost : OBPS13088
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (31.08.2021)
Tento kurz nabízí studentům příležitost seznámit se s teoretickými východisky a aplikovanými modely tzv. socio-kulturních přístupů ke studiu myšlení a učení v současné pedagogické psychologii. Kurz představuje a kontrastuje především dílo dvou významných autorů a tvůrců socio-kulturních teorií a přístupu ke studiu učení a myšlení: L.S. Vygotského a R.Feuersteina. Ukazuje jejich aktuálnost a potencialitu inspirovat současnou praxi pedagogické a poradenské psychologie i učitelství především v otázkách multikulturality a tzv. dynamického vyšetřování (tj, diagnostiky, která více než aktuální výkon zohledňuje a potenciality jedince učit se a dále se rozvíjet). V cyklu 12 seminárních setkání tak budou postupně představeny ově významné a současnou pedagogickou psychologii velmi inspirující teoretické linie: 1. tzv. vygotskiánská a neovygotskiánské, navazující na odkaz L.S. Vygotského v pedagogice a psychologii 2. tzv. neopiagetovská, opírající se o dílo izraelského psychologa Reuvena Feuersteina a jeho pokračovatelů (Alexe Kozulina, Roberta Burdena, Barbary Rogoffové apod.) Obě uvedené linie chápou učení a vzdělávání jako procesy primárně přispívající k rozvoji kognitivních funkcí žáka, amplifikují kulturní a sociálním determinanty procesu vývoje kognitivních funkcí a procesu učení. Vygotského linii prezentujeme jako zdůrazňující socio-kulturní zprostředkování procesu učení: procesy učení se objevují nejprve jako procesy, kterými dítě zvnitřňuje metody a činnosti existující v dané kultuře. Klíčovým pojmem je zde pojem symbolického nástroje. Feuersteinova linie pak pracuje s amplifikací významu mediátora (tj. druhého člověka) v procesu interakce dítěte s jeho prostředím. Klíčovým pojmem je zde pojem zkušenost zprostředkovaného učení. Strukturu jednotlivých seminářů určují tři tématické bloky. Jejich další členění uspořádání umožňuje sledovat historické souvislosti vývoje přístupů v pedagogické psychologii, které zdůrazňují sociální a kulturní aspekty vývoje psychických funkcí, ukazuje základní teoretické principy a metodologii výzkumu v této oblasti . Postupně pak směřuje k identifikaci témat a otázek soudobé aplikované pedagogické psychologie, pro která mohou být sledované přístupy inspirující. V zimním semestru 2021/22 je ústředním tématem semináře zprostředkování (mediace), jeho explanace s oporou díla Vygotského Feuersteina a odborníků, kteří na práce Vygotského a Feuersteina ve svém díle navazují. Jedním z cílů semináře je poukázat na využití i zhodnocení koceptu zprostředkování v díle dalších sociokulturně orientovaných autorů i v praxi poradenské psychologie.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (09.10.2017)

Studijní literatura povinná:


Vygotský, L.S.(2004): Psychologie myšlení a řeči. Praha Portál.

Málková, G. (2009): Zprostředkované učení. Portál, Praha.- kapitola Užití zprostředkovaného učení v pedagogické diagnostice a hodnocení a Kapitola věnovaná Dynamickému vyšetřování

 

 

Studijní literatura doporučená:

Feuerstein a kol. (2014) Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti.Karolinum Praha

Kozulin, A. (1998): Psychological tools: A sociocultural Approach to Education. Harvard University Press, Cambridge (Mass.)-část k dispozici v českém překladu v souborech sis.

Málková, G. (2008): Umění zprostředkovaného učení. Togga , Praha.

 

 

Úplný seznam doporučené literatury s komentáři je k dispozici ve studijních oporách kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2357#section-0

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (31.08.2021)

Výuka v tomto semináři je ralizována formou 4 na sebe navazujících seminárních bloků.

Témata jednotlivých bloků:

Blok I. Zprostředkování jako základní pojem Vygotského teorie vývoje  poznávacích procesů

Blok II. Využití zprostředkování v kontextu intervenčních postupů pro podporu vývoje jazykových (fonologických) schopností 

Blok III. Využití  konceptu zprostředkování v psychologické diagnostice (dynamické diagnostické přístupy)

Blok IV. Prezentace seminárních projektů

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (31.08.2021)

Pro výsledné hodnocení práce studenta v semináři přihlíží vyučující k aktivní účasti studenta v jednotlivých  seminárních blocích. Prosím proto, svoji neúčast na seminárním setkání řádně omlouvejte. 

Seminář je hodnocen na podklady vypracování a prezentace seminárního projektu.  Podstatou seminárního projektu je strukturované zpracování přínosu vybrané osobnosti z oblasti tzv. sociokulturně orientované psychologie.  Cílem seminárního úkolu je představit vybraného badatele jako pokračovatele Vygotského  nebo vlivného badatele v oblasti  sociokulturně orientované psychologie,  osvětlit a na konkrétních příkladech demonstrovat dominantní badatelský zájem daného autora a  jeho význam pro další rozvoj poznání v oblasti sociokulturně orientované psychologie. 

Seminární projekt  je zadáván a zpracovávan ve skupině. Každý člen skupiny ovšem zpracuje vlastní text seminární práce v rozsahu cca 3 normostran, ovšem v rámci přípravy své seminární práce bude působit ve spolupráci s kolegy z jeho pracovní skupiny. Celá pracovní skupina následně v závěru semináře zadané téma ( autora a jeho dílo) představí  ostatním kolegům v semináři prostřednictvím prezentace s oporou podkladů v powerpoint.   Pro odevzdávání seminárních prací bude zde v Moodle zveřeněna odevzdávárna.

sledujte proto prosím studijní opory k semináři  v Moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2357

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK