PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Neuropsychologie - OPBP1Q119A
Anglický název: Neuropsychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 45 / 45 (45)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marek Preiss, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Marek Preiss, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP1Q102A
Záměnnost : OBPS13095, OBPS13595
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (01.11.2019)
Cílem kursu je výklad možností neuropsychologie a klinických aplikací a získání základů teoretických a praktických možností, na které mohou navázat v samostatné profesní činnosti. V úvodu kursu je probráno vymezení předmětu neuropsychologie, historie neuropsychologie a postupné změny názorů na úkoly neuropsychologie. Prezentovány jsou základy kognitivních funkcí, jejich popis, psychopatologie a vyšetření. Důraz je kladen na možnosti psychologa, především v klinické a poradenské praxi, v diagnostice a rehabilitaci. Postupně jsou probírána tato témata: vnímání, pozornost, paměť, exekutivní funkce, emoce, stárnutí, problematika měření kognitivního deficitu. Na modelových příkladech je ukázána možnost vyšetření pacienta s počínající demencí, pacienta po traumatickém poškození mozku, odlišení depresivního onemocnění a demence, možnosti screeningového vyšetření kognitivních funkcí. Probrány jsou možnosti základních běžných diagnostických metod ? Wechslerových inteligenčních škál a dalších testových metod a psychometrických parametrů významných pro posuzování výsledků neuropsychologického vyšetření. Teoreticky zaměřené přednášky jsou v průběhu kursu doplňovány semináři, ve kterých jsou prezentovány názorné kazuistiky, zkoušky a experimenty.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (01.11.2019)

DIAMANT, J.J.; VAŠINA, L. Kapitoly z neuropsychologie. Brno: FFMU, 1998.

KOLB, B.; WHISHAW, I.Q. Fundamentals of human neuropsychology. San Francisco: W.H.Freeman, 1996.

KULIŠŤÁK, P. Neuropsychologie. Praha: Portál, 2003.

LEZAK, M. Neuropsychological Assessment. New York: Oxford University Press, 2004.

Mezinárodní klasifikace nemocí (10.revize). Duševní poruchy a poruchy chování. Praha: Psychiatrické centrum, 1992.

PREISS, M. a kol. Klinická neuropsychologie. Praha: Grada, 1998.

PREISS, M. Klinická neuropsychologie. In BAŠTECKÁ, B. a kol. Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál, 2003.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (01.11.2019)

Sylabus

Kurz je zaměřen na získání základních informací a dovedností v klinické neuropsychologii. Formálně bude obsahovat prezentaci poznatků přednáškovou formou, získávání dovedností, práce s vybranými neuropsychologickými testy, kritickou četbu a prezentaci textu článku s problematikou neuropsychologie. Obsahově se zaměří na užitečné poznatky a dovednosti pro různorodou praxi budoucího absolventa psychologie např. v SPC, PPP, případně v klinické praxi. Kurz je rozdělen do 4 bloků. 

1. Základy klinické neuropsychologie
Posluchač se seznámí se základní neuropsychologickou terminologií, různých způsobech měření kognitivních deficitů, s měřením změny v neuropsychologii, o cíli a strukturou psychologického vyšetření zaměřeného na kognitivní funkce, ekologickou validitou a Flynnovým efektem. Získá základní informace o odhadu premorbidního stavu. Seznámí se s vybranými neuropsychologickými testy zaměřenými na screening kognitivních funkcí. 
V seminární části si vyzkouší vybrané neuropsychologické testy (Např. Paměťový test učení, Trail Making test, test verbální fluence aj.) na sobě a druhých osobách, provede screeningové vyšetření na vybrané osobě a pokusí se zformulovat diagnostický nález. 
Základním textem k bloku je: 
Preiss M, Kučerová H. (ed) Neuropsychologie v psychiatrii. Grada, 2006. Vybraná kapitola: Základy klinické neuropsychologie, str. 21-118. 

2. Základy neuropsychologické rehabilitace
Posluchač se dozví o základních cílech (zlepšení kognitivních funkcí, zlepšení sebepojetí) a metodách neuropsychologické rehabilitace (trénink paměťových funkcí u stárnoucí populace; trénink kognitivních funkcí u depresivních pacientů). Dostane informace o historii rehabilitace, o měnících se metodách a možnostech rehabilitace v klinické praxi, o různých modelech rehabilitace, o využití počítačů v rehabilitaci. V seminární části si vyzkouší jak lze zefektivnit paměť a jak efektivitu trénování paměti měřit (pomocí kognitivních testů, sebeposuzovacích škál). 
Základními texty k bloku jsou: 
Baddeley A. Vaše paměť. Books, 1998. 
Preiss M, Kučerová H (ed). Neuropsychologie v neurologii. Grada, 2006. Vybrané kapitoly:
P. Kulišťák: Model neuropsychologické rehabilitace po úrazech hlavy, str. 331-338. 

3. Kognitivní deficity u deprese
Posluchač se dozví o vlivu deprese na kognitivní funkce, seznámí se jaký vliv má depresivní onemocnění na kognitivní funkce u dětí a dospělých. Naučí se, jaký vliv může mít kognitivní oslabení na schopnost pracovat. Dozví se, jak se pokusit působit na osoby, které depresí trpí a o dalších dopadech deprese u jiných psychických a neurologických poruch. V seminární části si vyzkouší jak působit na člověka, který depresí trpí, a jak emoce souvisí s výkonem. Vyzkouší se měření kognitivních funkcí a jejich změnu u těchto osob. 
Marek Preiss. Deprese a výkon (Kognitivní výkonnost u depresivní poruchy v období remise). Psychiatrické centrum Praha, 2008. 

4. Neuropsychologické praktikum
V této části kurzu se posluchač naučí formulovat interpretaci výsledku jednoduchého vyšetření a provést bazální diferenciální diagnostiku. Naučí se provádět rozhovor s pacientem a odebrat anamnézu relevantní k posouzení kognitivních funkcí. Naučí se vyhodnocovat údaje z klinického videozáznamu. Naučí se diferencovat mezi projevy osobnostní psychopatologie a aktuální symptomaticky, jako je depresi či úzkost. Naučí se všímat si v rozhovoru projevů kognitivních deficitu v chování a řeči. 
Základními texty k bloku jsou: 
Preiss M, Kučerová H. (ed) Neuropsychologie v psychiatrii. Grada, 2006. Vybrané kapitoly: M.Preiss: Základy klinické neuropsychologie, str. 21-118, Budoucnost neuropsychologie, str.363-371. 
Preiss M, Rodriguez M, Kawaciukova R, Laing H. Neuropsychologická baterie Psychiatrického centra Praha. 2., přepracované vydání, Psychiatrické centrum Praha, 2007. 

Další aktivitou kurzu bude studium vybraných článků, prezentace jejich obsahu a kritika. Formálně bude tato část kurzu rozdělena na prezentujícího, oponenta, poroty a posluchačů. Vybrané články se budou vztahovat k tématice neuropsychologie, částečně v souvislosti se vzděláváním se. Studenti budou mít možnost, v případě zájmu, spolupracovat na neuropsychologickém výzkumu v Psychiatrickém centru Praha. 

Kurz je zakončen zkouškou. Zkouška bude písemná (multiple-choice test). Kromě ověřená znalostí informací bude zaměřena především na řešení problémů v klinické neuropsychologii. 

Začlenění kurzu 

Kurz se vztahuje k jiným klinickým disciplínám, jako je neurofyziologie. Dále se vztahuje k psychopatologii, jejíž částečná znalost je předpokladem pro lepší porozumění kurzu. Vztahuje se ke kurzu školní psychologie vzhledem k výkonu a jeho posuzování. 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (01.11.2019)

Písemná zkouška

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK