Poslední úprava: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (15.09.2020)
Praktická harmonie představuje výběr z nauky o harmonii, a to těch jevů, jejichž praktické ovládání na klávesovém hudebním nástroji je nezbytnou podmínkou pro výkon povolání hudebního pedagoga. Předmět je zaměřen na seznámení se základy klasicko-romantické harmonie (trojzvuky a stěžejní čtyřzvuky i vícezvuky v oblasti diatoniky, mimotonální dominanty v oblasti chromatiky). Jevy jsou prezentovány na problematice úprav lidových písní, které představují jednak materiál vysokých estetických kvalit, jednak látku v rámci studia hudební pedagogiky nepostradatelnou. Materiál lidové písně se v tomto kontextu stává nezbytným předpokladem pro zvládnutí teoretických problémů harmonie i ostatních hudebně teoretických a hudebně historických disciplín, ale také pro osvojení dovedností v disciplínách praktických.
Výuka může probíhat částečně e-learningem (prostřední Moodle), nebo on-line (Skype nebo Microsoft Teams).
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (11.09.2017)
Cíl předmětu spočívá v prezentaci a osvojení poznatků a v získání dovednosti praktického uplatnění klasicko-romantického harmonického materiálu se zaměřením na diatoniku a mimotonální akordy. Prostředkem praktického osvojování dovedností je harmonizace a klavírní stylizace doprovodu lidové písně.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (11.09.2017)
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1995. 118 s. ISBN 80-7043-151-2.
KOFROŇ, J. Učebnice harmonie. 6. vyd. Praha : Supraphon, 1981. 194 s.
NEDĚLKA, M. Průvodce učitele praktickou harmonií. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004. 111 s. ISBN 80- 7290-152-4.
NEDĚLKA, M. Vícehlasá úprava lidové písně ve výuce praktické harmonie. In: Živá hudba XI. Praha : AMU, 1992, s. 79 - 88.
PECHÁČEK, S. Hra písní na klavír. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 1999. 76 s.
TICHÝ, V. Harmonicky myslet a slyšet. 1. vyd. Praha : HAMU, 1996. 267 s. ISBN 80-85883-10-4.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (18.09.2018)
Praktická prezentace 20 lidových písní dle vlastního výběru hraných zpaměti na klávesovém nástroji (s příslušnou stylizací doprovodu), s využitím hlavních, vedlejších a mimotonálních funkcí. Součástí praktické prezentace je harmonická analýza těchto vybraných písní.
Ve výběru budou zahrnuty písně - viz praktická část Bc. státní zkoušky z oboru Hudební výchova.
Mateník, furiant – Kucmoch; Co je po takové panence; Vosy, vosy; Sedlák, sedlák; Když jsem koníčky pásával
Polka, pochod – A já sám; Kdyby byl Bavorov; Beskyde, Beskyde; Okolo Frýdku
Valčík, menuet (minet) – Okolo Súče; Plavala husička po Dunaji; Tamhle za vodou
Píseň recitativního typu – Mikulecké pole; Ej, hory, hory
Píseň s předtaktím či s korunou – Teče voda, teče; Ó, Velvary; Já mám svou panenku v Roudnici; Měla jsem holoubka
Píseň s tempovou změnou – Okolo Třeboně; Anička, dušička, kde si bola
Mollová píseň bez tóninového vybočení a s vybočením do paralelní dur – Ej, lásko, lásko; Týnom, tánom; Dobrú noc, má milá; Až já pojedu přes ten les
Durová píseň s tóninovým vybočením – Jenom ty mně, má panenko, pověz; Černá vlna na bílém beránku
Píseň v církevním (folklorním) modu – Sela sem já maryjánek; Když sem byla u maměnky v domě; Náš Janyčko malovaný
Malá písňová forma dvoudílná bez návratu a s malým návratem – Kdybys měla, má panenko; Na našem dvoře
Malá písňová forma trojdílná s velkým návratem – Měsíček svítí; Pásla ovečky