PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Osobní a profesní rozvoj - OKMN0N169A
Anglický název: Personal and Professional Development
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Prerekvizity : OKMN0N156A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (29.01.2023)
Předmět se zaměřuje na kontinuitu osobnostního a profesního rozvoje studentů učitelství, reflektuje, prohlubuje a rozšiřuje profesní znalosti a dovednosti studentů a přispívá k rozvoji jejich profesní identity. Sestává ze dvou hlavních témat: 1) V části zaměřené na osobnostní rozvoj studenta navazuje na kurz osobnostní a sociální výchovy I a je prakticky zaměřený. Umožňuje v závěrečné fázi studia reflektovat studentům jejich silné a slabé stránky a připravenost na profesi, stanovit si cíle dalšího osobního rozvoje a prakticky prohloubit měkké dovednosti. Zaměřuje se na dilemata a jednání budoucích učitelů v náročných situacích vzhledem vzhledem k sobě, k dospělým a k žákům. 2) V části věnované portfoliu se zaměřuje na práci se studentskými materiály vytvořenými v průběhu studia, reflektuje je a integruje dosavadní výsledky učení studentů ve prospěch rozvoje profesních kompetencí studentů učitelství. Připravuje studenty na SZZ z pedagogiky formou obhajoby portfolia. Studijní podpora je dostupná v Moodle na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5719 Heslo bude zasláno vyučující po zapsání studentů do předmětu.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)

Povinná literatura:

GORDON, T. Škola bez poražených. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.

HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-262-0221-9.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015. ISBN 978-80-7290-832-5.

TOMKOVÁ, A. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, v tisku.

 

 

Doporučená literatura:

KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 80-901873-7-4.

KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, J., STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd.2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0220-2.

LUKÁŠOVÁ, H., SVATOŠ, T., MAJERČÍKOVÁ, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: Příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014. ISBN 978-80-7454-465-1.

PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.

ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0530-2.

TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In KOŠŤÁLOVÁ, H. a kol. Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha: Verlag Dashofer, 2005 s.1 - 11. ISBN  80-86897-00-1.

BÁRTOVÁ, Z. Jak zvládnout stres za katedrou. Praha: Computer Media, 2011. ISBN 978-80-7402-110-7.

ALDORTOVÁ, N. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh, 2010.ISBN: 978-80-72522-87-3-.

KNOBLAUCH, J. Cíle v pracovním i v osobním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0346-9.

KUNEŠ, D. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-541-7.

TOMKOVÁ, A. Portfolio v pregraduální přípravě učitelů primární školy. In SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004, s. 180-190. ISBN 80-7315-081-6.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (29.01.2023)

metody osobnostního a sociálního rozvoje, reflexe, diskuse, analýza materiálů, práce s literaturou

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (29.01.2023)

Výuka předmětu zahrnuje témata:

1.   Reflexe a sebereflexe dosavadní cesty studenta/ budoucího učitele, silné a slabé stránky, plán osobního a profesního rozvoje

2.   Pedagogické portfolio jako nástroj učitelské přípravy a dalšího profesního rozvoje a příprava na SZZ

3.  Komunikace učitele v náročné pedagogické situaci se žáky, rodiči a kolegy

4.   Psychohygiena studenta a učitele, příprava na zvládnutí náročné situace v rámci studia, prevence a intervence syndromu vyhoření učitele

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (16.01.2024)

účast na obou blocích přímé výuky 

odevzdání 2 úkolů (jeden z každého tématu) v souladu se zadáním ve stanovených termínech do moodle

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK