PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Řízení školy v kontextu školského práva I - OKBU1U136B
Anglický název: School Management in Context of School Law I
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (70)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: RNDr. Jindřich Kitzberger
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Mück (11.09.2023)
Předmět je zaměřen především na problematiku aplikace právních předpisů v oblasti školství, na praktické otázky tvorby a využití norem v řízení školy nebo školského zařízení.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (11.09.2023)

Povinná literatura:

PUŠKINOVÁ, M, RIGEL, F. Správní řízení v praxi škol a školských zařízení. Praha: Wolters Kluwer, 2016. Řízení školy. ISBN 978-80-7552-121-7.

PUŠKINOVÁ, M. Právo pro ředitele škol v kostce. Praha: Wolters Kluwer, 2014. Řízení školy. ISBN 978-80-7478-397-5.

SPIRIT, M. a kol. Základy práva pro neprávníky. Plzeň: Čeněk Aleš, s.r.o., 2. rozšířené vydání 2008, ISBN 978-80-7380-116-8

Základy teorie práva. Studijní texty CŠM Pedagogická fakulta UK, Praha 2010

POLÁKOVÁ, H., HROMKOVÁ, M. Správní řád v praxi ředitelů škol a školských zařízení (s účinností od 1. 1. 2006), Žďár nad Sázavou: Fakta v.o.s., 2005

Kolektiv autorů. ÚZ č.1158 Ústava ČR, Listina základních práv a svobod 2016. Ostrava: Sagit, 2016.

Aktuální komentovaná vydání základních zákonů a prováděcích právních předpisů

Příslušné právní předpisy v platném znění

Doporučená literatura:

KITZBERGER J., Kapitola „Řízení regionálního školství“ ,  s.118-142, in: Vzdělávací politika. Jan Kohoutek, Arnošt Veselý, Zuzana Špačková a kolektiv, s.118-142. Masarykova univerzita, 1. vydání, 2015

LHOTKOVÁ I., V. TROJAN a J. KITZBERGER. Kompetence řídících pracovníků ve školství. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012. 104 s. ISBN 978-80-7357-899-2.

JANKŮ, M. Základy práva pro posluchače neprávnických fakult. Praha: C. H. Beck, 2008, vydání třetí, ISBN 978-80-7400-078-2

TOMANCOVÁ, J. a kol. Základy práva (nejen) pro školy. Boskovice/Brno: Albert, 2007, ISBN 80-7326-110-3

PODHRÁZKÝ, M. Přehled judikatury z oblasti školství. Praha, Wolters Kluwer ČR, a.s., 2010.

ŠÍN, Z. Tvorba práva. Pravidla, metodika, technika. Praha : C.H. Beck, 2003

GERLOCH, A. a kol. Praktikum teorie práva, 2.upravené vydání. Plzeň, Aleš Čeněk, s.r.o. 2017.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (11.09.2023)

Tematické okruhy:

1.      Úvod do výcviku – smysl hlubšího porozumění právním předpisům ve školském prostředí

2.      Terminologie „uživatelské“ úrovně a porozumění právnímu jazyku

3.      Idea spravedlivosti ve školství a její právní rozměr

4.      Právo a morálka – aplikace ve školství

5.      Rozlišení práva objektivního a subjektivního

6.      Míra vhodné právní regulace a praktické dopady ve školském prostředí

7.      Právní vědomí a jeho význam ve školství

8.      Systém práva v kontextu řízení škol a školských zařízení

9.      Praktická tvorba interní normy organizace

10.  Ústavní principy ve školství a jejich praktická aplikace

11.  Subjekty právních vztahů ve školství a vliv právního vědomí na jejich motivaci a rozhodování

12.  Právní vědomí sociálního systému typu „škola“ a jak jej prakticky ovlivňovat

 

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (11.09.2023)

Aktivní účast ve výuce a příprava na ni dle zadaných distančních úkolů, kontrola při diskuzi a prezentaci studentů ve výuce, aktivní účast v on-line kurzu v prostředí Moodle. Distanční forma výuky a atestace - dle aktuální situace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK