PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Výcvik v lektorských dovednostech - OKBU1U129A
Anglický název: Lecturer Skills Training
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: Mgr. Irena Trojanová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. Ing. David Vaněček, Ph.D. (08.09.2023)
Cílem předmětu je hlubší procvičení základních lektorských dovedností a jejich aplikace do oblasti školského managementu. Důraz je rovněž kladen na aktivizující metody.
Literatura
Poslední úprava: doc. Ing. David Vaněček, Ph.D. (08.09.2023)

Povinná literatura:

VANĚČEK, D.: Didaktika technických odborných předmětů. Kapitola 4 Didaktické zásady str. 139-11, kapitola 5 Metody výuky str 152-224, kap. 10 Moderní koncepce vzdělávání str. 415-488, Praha: nakladatelství ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3

LANGER, T.: Moderní lektor. Průvodce úspěšného vzdělavatele. Praha: Grada Publishng, a. s., 2016. ISBN 978-80-271-0093-4.

MEDLÍKOVÁ, O. Lektorské dovednosti: Manuál pro úspěšného lektora. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3236-7.

ŠOFEROVÁ, J. Lektorské finty: Jak připravit a realizovat zajímavá školení. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2483-6.

Doporučená literatura:

PLAMÍNEK, J.: Vzdělávání dospělých. Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada Publishng, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0.

ROHLÍKOVÁ, L., VEJVODOVÁ, J.: Vyučovací metody na vysoké škole. Praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada Publishng, a. s., 2016. ISBN 978-80-247-4152-9.

VETEŠKA J. a kol.: Trendy a možnosti rozvoje dalšího profesního vzdělávání. Praha: Česká andragogická společnost, 2013. ISBN 978-80-905460-0-4.

Sylabus
Poslední úprava: doc. Ing. David Vaněček, Ph.D. (08.09.2023)

Tematické okruhy:

1.      Úvod do výcviku v lektorských dovednostech

2.      Informativní výuka – specifika, fáze, příprava na osvojování učiva, zprostředkování informací (využití metod, pomůcek), opakování a procvičování učiva,  prověřování a hodnocení.

5.      Slovní metody, názorně - demonstrační a praktické.

6.      Informačně receptivní, reproduktivní, problémové a heuristické metody a jejich využití.

7.      Výuka vedená induktivním a deduktivním postupem.

8.      Kombinovaná struktura výuky.

9.      Specifické metody - výzkumná, badatelská, řešení úloh, kvantitativních úloh.

10.    Případové studie, hraní rolí, sněhová koule, práce v malých skupinách.

11.    Metody rozvoje kreativního myšlení – laterální myšlení, synektika, myšlenkové mapy

12.    Metody řešení problémů – brainstorming, fishbone

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK