PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Základy vzdělávání dospělých - OKBU1U123A
Anglický název: Basics of Adult Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Danuše Dvořáková (26.01.2024)
Předmět se věnuje základní terminologii z oblasti vzdělávání dospělých a andragogiky, dále pak historickým vývojem vzdělávání dospělých a současnými tématy. Zabývá se teorií celoživotního učení, znalostní a učící se společností a vlivy globalizačních procesů na další vzdělávání. Problematiku vzdělávání a učení se dospělých dává do širších sociálně-kulturních, ekonomických a politických souvislostí. Představuje aplikované a hraniční andragogické disciplíny s důrazem na profesní, zájmové a občanské vzdělávání dospělých. Předmět přináší znalosti o metodách a zásadách práce vzdělavatele dospělých a jeho role v návaznosti na kvalifikační nároky a rozvoj profesních kompetencí. Vzdělávání dospělých v evropském kontextu je chápáno jako klíčový pilíř úspěšného rozvoje jedince i společnosti a předpoklad konkurenceschopnosti a prosperity.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Danuše Dvořáková (26.01.2024)

Povinná literatura:

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

VETEŠKA, J. Teorie vzdělávání dospělých. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2018 (e-učebnice). ISBN 978-80-7603-115-9.

PRŮCHA, J. a VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4.

 

Doporučená literatura:

GALLO, J., ŠKODA, K. Dejiny pedagogiky dospelých. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1986. 272 s.

CHOMOVÁ, S., KRYSTOŇ, M. Záujmové vzdelávanie – teória, metodika, prax. Banská Bystrica: Národné osvetové centrum v spolupráci s Katedrou andragogiky Pedagogické fakulty Univerzity Mateja Bela, 2011. 137 s. ISBN 978-80-7121-336-9.

JARVIS, P. Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. 4th ed. London: Routledge, 2010. 338 p. ISBN 0-415-49478-8.

KNOWLES, M. S., HOLTON, E. F., SWANSON, R. A. The Adult Learner: The Definitive Classic Adult Education and Human Resource Development. 6th ed. Burlington: Butterworth-Heinemann, 2005. 378 p. ISBN 978-0-7506-7837-7.

KRYSTOŇ, M., SABOLOVÁ, Gabriela. Úvod do andragogiky a psychologie dospelých. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2003. 106 s. ISBN 978-80-8055-851-5.

MALACH, J., CHMURA, M. (eds.) Diagnostika a evaluace ve vzdělávání a učení dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. 112 s. ISBN 978-80-7464-654-6.

ROGERS, J. Adult Learning. London: McGraw Hill, 2007. 287 s. ISBN 978-0-33-522535-4.

VETEŠKA, J. a J. KŘÍŽ (eds.). Adult Education 2022 - Balance in the Context of Strategic Changes: proceedings of the 12th International Adult Education Conference: 22-23 November 2022 Prague, Czech Republic. Prague: Czech Andragogy Society, 2023. 253  s. ISBN 978-80-908330-4-3.

Odborné časopisy (Andragogika, Andragogická revue, Lifelong Learning atd.).

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Danuše Dvořáková (26.01.2024)

Hlavní témata předmětu:

1.         Klíčové pojmy a základní teorie vzdělávání dospělých; teorie celoživotního učení a učící se společnosti

2.         Konceptualizace a vývoj vzdělávání dospělých; andragogika jako vědní disciplína a studijní obor

3.         Andragogické aplikované a hraniční disciplíny – profesní andragogika, kulturní andragogika, sociální andragogika, speciální andragogika

4.         Lidovýchova, univerzitní extenze a osvěta; vzdělávání dospělých v Československu v období let 1918 až 1989, 1990 až současnost

5.         Identifikace a analýza vzdělávacích potřeb; tvorba vzdělávacích programů

6.         Podnikové (firemní) vzdělávání – metody, formy a inovace v dalších profesním vzdělávání

7.         Zájmové, občanské, komunitní a politické vzdělávání dospělých

8.         Cílové skupiny ve vzdělávání dospělých a specifika jejích vzdělávacích potřeb

9.         Androdidaktika – didaktika dospělých (principy, metody, formy); andragog – jeho role, formální kvalifikace a kompetence; manažer a metodik dalšího profesního vzdělávání

10.     Trendy ve vzdělávání a učení se dospělých, ICT ve vzdělávání dospělých a digitalizace

11.     Strategické dokumenty o vzdělávání dospělých a celoživotním učení; andragogická infrastruktura v ČR a ve světě

12.     Výzkum v oblasti vzdělávání dospělých, dalšího profesního vzdělávání a specifika andragogické metodologie

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK