PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Řízení v praxi I - OKBU1U111A
Anglický název: Management in Practice I
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Danuše Dvořáková (26.01.2024)
Předmět je koncipován jako odborný diskurz do řídící praxe škol a školských zařízení. Součástí předmětu je seznámení s koncepcí předmětu Řízení v praxi I. (organizace, obsah, aktivity v rámci jednotlivých setkání ve školách (fakultní školy) a dalších školských institucích i v ziskovém sektoru). Pojetí manažerské praxe vychází z uplatnění metody PAL - Peer assisted leadership – shadowing (propojení teorie s praxí). Cílem předmětu je aplikace teoretických znalostí z oblasti školského managementu do školské praxe (zaměření TPŠM). Student si osvojí metody reflexe a sebereflexe, upevní si sociální dovednosti, komunikaci a týmovou práci.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Danuše Dvořáková (26.01.2024)

Povinná literatura:

MATOUŠ, Z., PAULOVČÁKOVÁ, L., TURECKIOVÁ, M. a J. VETEŠKA. Management vzdělávání dospělých a vzdělávacích organizací. Praha: ČAS, 2021. ISBN 978-80-907-809.

PAULOVČÁKOVÁ, L., 2019. Strategie řízení vzdělávacích organizací. PedF UK. (e-kniha ve zpracování IT)

VETEŠKA, J., SVOBODOVÁ, Z. a TURECKIOVÁ, M. Školský management: konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. ISBN 978-80-7603-348-1.

Doporučená literatura:

ŠIKÝŘ, M., BOROVEC, D., TROJANOVÁ, I. Personalistika v řízení školy. 2. Aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwers ČR, a. s., 2016. ISBN 978-80-7552-264-1.

TROJANOVÁ, I. Ředitel a střední management školy. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0591-3.

Kol. aut. Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, akt. rok. (vychází 10x ročně)

PISOŇOVÁ, M. a kol. Školský manažment: Terminologický a výkladový slovník. Bratislava: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-8168-660-3.

Školský zákon a prováděcí právní předpisy.

TURECKIOVÁ, M. Klíč k účinnému vedení lidí. Odemkněte potenciál svých spolupracovníků. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-0882-9.

VEBER, J. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-274-1.

Zákon o pedagogických pracovnících.

Zákoník práce.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Danuše Dvořáková (26.01.2024)

Tematické okruhy:

1.    Úvod do předmětu Řízení v praxi I.

2.    Koncepce předmětu Řízení v praxi I. (obsah, organizace, metody, další aktivity, prostředí MS Teams).

3.    Spolupracující školy, protokoly ze setkání a jejich obsah.

4.    Aplikace teoretických znalostí plánování do školské praxe.

5.    Aplikace teoretických znalostí organizování do školské praxe.

6.    Aplikace teoretických znalostí kontrolování do školské praxe.

7.    Aplikace teoretických znalostí rozhodování do školské praxe.

8.    Aplikace teoretických znalostí manažerských rolí do školské praxe.

9.    Aplikace teoretických znalostí ze školského práva do školské praxe.

10.  Aplikace teoretických znalostí z financování škol do školské praxe.

11.  Sebereflexe studenta, reflexe jednotlivých setkání.

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (MS Teams). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí MS Teams.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Danuše Dvořáková (26.01.2024)

Aktivní účast na několika setkáních ve vybraných školách, školských zařízeních a dalších školských institucích.

Odevzdání vypracovaných hodnocení z jednotlivých setkání prostřednictvím MS Teams. Závěrečná reflexe praxí na společném setkání. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK