PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Teorie a praxe školského managementu I - OKBU1U104A
Anglický název: Theory and Practice of School Management I
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (70)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D.
Vyučující: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)
Předmět rozvíjí témata obecného managementu. Seznamuje studenty s pojetím managementu, základními manažerskými funkcemi v pojetí maticového dělení (na sekvenční a paralelní). Tato témata jsou vždy aplikována na specifika managementu škol a školských zařízení. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními procesy, které vykonává osoba v pozici školského manažera, a to ať už na postu ředitele školy/školského zařízení, nebo na některé z pozic středního managementu a vybavit je základními znalostmi a vědomostmi nezbytnými pro výkon řízení těchto procesů.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)

Povinná literatura:

PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1415-5.

TRUNDA, J & K. BŘÍZA. Řízení školy ve znalostní společnosti. Praha: PEDF UK, 2012. ISBN 978-80-7290-541-6.

VEBER, J. Management: základy, přístupy, soudobé trendy. I. vydání. Praha: Ekopress, 2021. ISBN 978-80-87865-69-9.

VETEŠKA, J. & M. TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. ISBN 978-80-907809-1-0.

VETEŠKA, J., Z. SVOBODOVÁ & M. TURECKIOVÁ. Školský management – konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. ISBN 978-80-7603-348-1.

 

Doporučená literatura:

OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1359-0.

VEBER, J. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-274-1.

VODÁČEK, L. & O. VODÁČKOVÁ. Moderní management v teorii a praxi. 3. rozš. vyd. Praha: Management Press, 2013. ISBN 978-80-7261-232-1.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)

Zápočet je udělen za odevzdání vypracovaných výstupů z distančních aktivit.

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)

Hlavní témata předmětu:     

1.   Základy managementu (pojetí managementu, paradigmata managementu, specifika školského managementu).

2.   Základní manažerské funkce.

3.   Plánování jako manažerská funkce (význam, prvky, fáze, metody a nástroje).

4.   Organizování jako manažerská funkce (metody a nástroje, základní organizační struktury).

5.   Kontrolování jako manažerská funkce (význam, prvky, fáze, metody a nástroje).

6.   Rozhodovací proces (význam, prvky, fáze, metody a nástroje).

7.   Profesní a manažerské kompetence.

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK