PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s KP I. - OKBS1S123A
Anglický název: Special education of individuals with multiple handicaps I.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Prerekvizity : OKBS1S107A
Záměnnost : OPBS1S123A
Je prerekvizitou pro: OKBS1S129A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (04.02.2019)
Celistvost člověka a kombinované postižení, vícečetná vada, přídatná porucha, symptomatická vada. Terminologické vymezení, modely vnímání osob s kombinovaným postižením. Význam vzdělávání osob s kombinovaným postižením. Institucionální a pedagogický doprovod, sociální podpora. Změny v kognitivním a emocionálním vývoji kombinovaně postižených jedinců. Speciálně pedagogická diagnostika osob s kombinovaným postižením a následné vytváření individuálních studijních plánů. Psychomotorický vývoj jedince se zřetelem na odchylky u dítěte s kombinovaným postižením. Senzomotorický vývoj dítěte s kombinovaným postižením a možnost speciálně pedagogické podpory. Možnosti komunikace kombinovaně postiženého jedince. Vliv vícečetného postižení na kvalitu života jedince a rodiny. Úloha speciálního pedagoga, rodiny a ostatních odborníků při týmové práci.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (04.02.2019)

Náhled do problematiky osob s kombinovaným postižením, možnosti vzdělávání a podpory.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (04.02.2019)

VÍTKOVÁ, M., ŘEHŮŘEK, J., KVĚTOŇOVÁ – ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3LUDÍKOVÁ, L Vzdělávání hluchoslepých 1. Praha : Scientia, 2000. ISBN 80-7183-225-1.

LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých 3. Praha : Sciencia, 2001. ISBN 80-7183-256-1.

OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU, PdF, 2005. ISBN 80-210-3819-5.

Nielsen, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. České vyd. 1. Praha: ISV, 1998. 119 s. Speciální pedagogika.

ISBN 80-85866-26-9.
 
FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. 2007. Praha: Grada publishing. ISBN 978-80-247-1314-4.
 
studie a materiály dodané vyučující
 
výuka je podpořena systéme MOODLE
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (04.02.2019)

Samostudium doporučených zdrojů.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (04.02.2019)

Osoba s kombinovaným postižením - terminologické vymezení

Diagnózy predikující kombinované postižení

Základy komunikace osob s kombinovaným postižením. Budování představ. Metoda aktivního učení

Problematika hluchoslepoty

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (04.02.2019)

Studium zadané literatury a studií. Obhajoba nastudovaných témat.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK