PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se SP I. - OKBS1S109A
Anglický název: Special education of individuals with hearing impairment I.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Prerekvizity : OKBS1S101A
Záměnnost : OPBS1S109A
Je prerekvizitou pro: OKBS1S125A, OKBS1S150B, OKBS1S149B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (01.02.2018)
Předmět je obsahově zaměřen na problematiku člověka se sluchovým postižením. Upozorňuje na mýty a předsudky na straně intaktní majority i na straně postižených osobností, přináší pohled na neslyšící osoby z medicínského hlediska a ze sociokulturního. Přináší informace z anatomie a fyziologie sluchového ústrojí. Objasňuje typy a stupně sluchových vad, uvádí výskyt a etiologii vad. Poskytuje orientaci v diagnostických metodách a kompenzačních pomůckách se zaměřením na moderní technologie. Seznamuje s různými komunikačními přístupy z hlediska historie i současnosti.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (01.02.2018)

Cílem předmětu je poskytnout studentům souhrnný vhled do oblasti speciální pedagogiky zaměřené na člověka se sluchovým postižením.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (01.02.2018)

BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie & surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2.

HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015. ISBN 978-80-7290-619-2.
HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.
HORÁKOVÁ, R. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0.
LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.

PECHOVÁ, M. Atlas anatomie. Praha: Svojtka & Vašut, 1996. ISBN 80-7180-092-9.
POTMĚŠIL, M. a kolektiv Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9.
POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-7067-190-4.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (01.02.2018)

Propedeutika surdopedie. Pojem a vymezení předmětu surdopedie, postavení surdopedie v soustavě věd, metody a cíl surdopedie, společenský význam surdopedie. Patologie sluchového analyzátoru. Význam sluchu a sluchového pozadí. Výskyt a příčiny sluchových vad. Patologie sluchové funkce v oblasti periferní a centrální. Klasifikace sluchových vad, mezinárodní klasifikace podle WHO. Symptomatologie sluchových vad (hluchota, ohluchlost, nedoslýchavost), terminologie. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Pedagogická diagnostika sluchového postižení. Vyšetřování sluchu u dětí a dospělých. Sluchová zkouška u dítěte: novorozenecký screening sluchových vad, reflexní zkoušky, dětská audiometrie tónová, dětská audiometrie slovní, objektivní metody audiometrie. Klasické sluchové zkoušky: orientační sluchová zkouška mluvenou řečí a šepotem, ladičkové zkoušky - Weberův pokus, Rinného pokus, Schwabachův pokus, audiometrie čistými tóny, slovní audiometrie, objektivní metody vyšetřování sluchu - ERA, BERA, CERA, AABR, SEP, tympanometrie. Objektivní a subjektivní vyšetřování sluchu. Kompenzační pomůcky, sluchadla, FM systémy, indukční smyčky, kochleární implantáty. Pomůcky usnadňující běžný život sluchově postiženým. Logopedické pomůcky. Počítačové programy. Důsledky sluchových vad. Prevence sluchových vad.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (02.02.2018)

Zkouška formou písemného testu. Povinná literatura ke zkoušce:

HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: 2016, 302 s. ISBN 978-80-7290-619-2.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK