PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Multikulturní výchova - OKBO1P143B
Anglický název: Multicultural Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: OKBV1P149B
Je záměnnost pro: OKBV1P149B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (15.01.2019)
Kurz je zaměřen na rozvoj vzdělávání v české multikulturní společnosti. Umožňuje studentům chápat a přijímat různorodost jako pozitivní jev a hodnotit rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné. Cílem kurzu je přispět k vytvoření respektujících vztahů mezi kulturami. Studenti se pomocí vlastních vyjadřovacích prostředků učí komunikovat a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin. Kritická analýza a pochopení odlišností by měly utvářet motivaci k interkulturním výměnám, podporovat pocit solidarity a schopnost reflektovat sociální a ekonomické nerovnosti. Interkulturní vzdělávání umožňuje přizpůsobit vzdělávání a výchovné programy podmínkám a potřebám regionu a místní komunity.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (15.01.2019)

Studenti prokáží v diskusi znalost základních pojmů a různých přístupů k výuce multikulturní výchovy. Zpracováním seminární práce nebo power-pointové prezentace prokáží schopnost výběru a použití adekvátních forem výuky.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (15.01.2019)

ACTON, GALLANT, VONDRÁČEK. Romové. Praha: Svojtka and Co., 2000.  ISBN 80-7237-249-1

GABAL, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86-103-23-4

HOPPE, S., HOPPE, H., KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6

 KOL. AUT. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002.  

 ISBN 80-7106-614-1.

LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole.

       Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X

PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-369-2

PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu II. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-474-5

PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum.Praha: ISV, 2001.  ISBN 80-85866-72-2

ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001.  ISBN 80-7178-648-9

ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8

+ další literatura dle vlastního výběru.

  Odkazy na  www stránky:

 

Multikulturní centrum Praha , sdružení podporující multikulturní soužití v naší společnosti, na svých stránkách  http://www.mkc.cz/ prezentuje vedle nabídky vlastních aktivit také databázi odkazů stránky zaměřené na tuto tematiku.  

  Varianty , projekt společnosti Člověk v tísni, který je zaměřen na interkulturní vzdělávání http://www.varianty.cz/  

 Další projekt společnosti Člověk v tísni, Jeden svět na školách http://www.jedensvet.cz/skoly, poskytuje podporu učitelům při rozvíjení multikulturní výchovy.

 Na stránkách Centra pro studium integrace menšinových skupin při Fakultě sociálních studií MU v Brně  http://fss.muni.cz/spsp/cpsims/   naleznete odkazy na organizace a informace o projektech zaměřených na podporu multikulturního soužití, informace o projektech a akcích, související legislativu apod.  

http://www.opim.cz/   (portál neziskové Organizace na podporu integrace menšin)

http://www.domavcr.cz/  (stránky pro cizince žijící v České republice) 

 http://www.klubhanoi.cz/    (klub Hanoi je zájmovou organizací sdružující všechny, kteří se zajímají o Vietnam, jeho kulturu, historii a tradice).

www.cvs-praha.cz  (Česko-vietnamská společnost)

 

 

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (29.10.2019)

- multikulturní výchova jako průřezové téma v RVP a ŠVP;
- vymezení základních pojmů (intergaxe, asimilace, inkluze, stereotypy, xenofobie, rasisnus, gender -problémy);
- kulturní zvyklosti různých národů a etnik;
- rozdílné symboly v komunikaci, komunikační bariery, etiketa;
- aktuální témata pro výuku MV;
- zdroje informací pro výuku MV;
- specifické metody výuky MV s ukázkami;

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (02.02.2022)

Prostudování dvou publikací k dané problematice dle vlastního výběru.

Na jednu z přečtených  publikací  zpracují studenti recenzi.

Zpracování jednoho z témat multikulturní výchovy formou seminární práce nebo power-pointové prezentace.

Konkrétní požadavky jsou zadány v MOODLE-

Aktivní účast na seminářích.

V případě neúčasti na seminářích bude další podmínkou pro získání zápočtu kolokvium.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK