PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Literatura pro děti II - OKB7304214
Anglický název: Literature for children II
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Záměnnost : OB7304214
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (08.09.2017)
Rozvíjí interpretační schopnosti posluchačů v této specifické oblasti, pěstuje vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka. Témata: - E-U-R - čtenářské kostky - čtenářské strategie v MŠ - hledání souvislostí, předvídání, vizualizace, ... - práce s ustálenými prvky - čtenářský koutek a dětské knihovny v MŠ - spolupráce rodiny, MŠ, knihoven
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.10.2019)

Čeňková, J., Matoušek P. a Komise pro dětskou knihu Svazu českých knihkupců a nakladatelů a IBBY. Nejlepší knihy dětem. Výběr z českých knih pro děti a mládež 2013/2014. Dostupné online.

Mandys, P. a kol. 2x101 knih pro děti a mládež. Praha: Albatros, 2013.

MALÝ, Radek a Josef NEŠPOR. Lexikon českých nakladatelství dětské knihy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4503-8.

MOCNÁ, Dagmar a Josef PETERKA. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.

Lepilová, K. Cesty ke čtenářství. Vyprávějte si s námi. Brno: Edika, 2014.

REISSNER, Martin. Literatura pro děti a mládež 2016. V Brně: Moravská zemská knihovna, 2016. ISBN 978-80-7051-213-5.

Cesty současné literatury pro děti a mládež: dotyky, kontexty, literatura pro mládež a didaktika. Slavkov u Brna: BM Typo, 2006. Ladění (BM Typo). ISBN 80-903339-9-0.

Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí: kontexty, problémy, trendy. Praha: Obec spisovatelů, 2009. ISBN 978-80-904218-3-7.

 

Internetové zdroje:

http://www.zlatastuha.cz/

www.citarny.cz

www.rostemeknihou.cz

www.ikaros.cz

http://npmk.cz/node/24

http://www.iliteratura.cz/Zanr/7/detska

http://www.ctesyrad.cz/nejctivejsi/literatura-pro-deti-mladez/predskolni-vek-do-6-let

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (08.09.2017)

Práce (max. 3 strany formátu A4)

1) Jaká kniha mě zaujala a proč /knihy vydané po roce 1989, příp. na dotázání/

2) Didaktický potenciál knihy

3) Aktivita s ní (cíl aktivity, její stručný popis, reflexe). Reflexe:

•Jak se aktivita povedla
•Jak se líbila dětem
•Co se při této aktivitě děti naučily
•Co jsem se naučila/uvědomila já
•Co příští udělat jinak/lépe
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.10.2019)

1. Současná kvalitní česká nakladatelství knih pro děti

2. Kritéria pro výběr kvalitní dětské knihy

3. Ocenění za dětskou literaturu

4. Kampaně podporující dětské čtenářství

5. Wimmelbuchy, knihy pro dvouleté děti

6. Knihy zaměřená na téma jinakosti, práci s emocemi, smrti, barvy, příroda apod.

Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.10.2019)

Expected extent: 3 pages

1) What book interested me and why / books published after 1989, event. on request /

2) Didactic potential of the book

3) Activity with it (aim of the activity, its brief description, reflection).

Reflection:
• How the activity did
• How children liked them
• What the children learned in this activity
• What I learned / realized
• What else to do differently / better

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK