PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe-hospitačně – asistenční - OKB01N1H7C
Anglický název: Pedagogical practice
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Petra Ristić, Ph.D.
Záměnnost : OPB01N1H7C
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (20.02.2018)
Pedagogická praxe je určena především studentům, kteří nejsou absolventy středních pedagogických škol. Cílem praxe je hlubší seznámení s prostředím mateřské školy, především s prací učitelky a činnostmi dětí předškolního věku. Náplní praxe je pozorování a analyzování dětské hry a práce učitelky. Studentům je doporučeno na základě dohody s vedením mateřské školy komunikovat s dětmi, vstupovat do jejich her a asistovat učitelce. Studenti, kteří mají předchozí pedagogickou zkušenost (absolventi SPgŠ) vypracují odbornou esej na zadané odborné téma k pedagogické praxi. Týdenní pedagogická praxe na fakultních mateřských školách.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (04.01.2019)

Cílem praxe je hlubší seznámení s prostředím mateřské školy, především s prací učitelky a činnostmi dětí předškolního věku.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (24.09.2018)

Základní studijní literatura:

MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003.  ISBN 80-7178-799-X.

MATĚJČEK Z. Co dětí nejvíc potřebují. Praha, Portál 1994, ISBN 80-7178-006-5.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 253 stran. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; svazek 43. ISBN 978-80-210-8475-9.

SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 152 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5115-2. 

 

Další doporučená literatura:

OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9. 

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (04.01.2019)

Praxe

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (16.05.2019)

Praxe ve FMŠ:

asistentské činnosti

vedení vybraných úseků pedagogické práce

pozorování a analyzování dětské hry a práce učitelky

plnění zadaných úkolů

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (02.02.2020)

Podmínkou splnění kurzu je:

- absolvování týdenní pedagogické praxe na fakultní mateřské škole,

- splnění úkolů zadaných vyučujícím v Moodle (odevzdání ve stanovených termínech je podmínkou): vedení portfolia k praxi a plnění dalších dílčích úkolů dle zadání v Moodle;

- účast na výuce v rozsahu 100 %.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK