PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Pedagogické praktikum - OKB01N126A
Anglický název: Pedagogical Practical Training
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Petra Ristić, Ph.D.
Prerekvizity : OKB01N105A
Záměnnost : OPB01N126A
Je prerekvizitou pro: OKB01N135A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petra Ristić, Ph.D. (02.02.2020)
Cílem praxe je rozvíjení základů profesních kompetencí a kultivace budoucí učitelské osobnosti, jednající v pedagogické realitě s jejím hlubším porozuměním. Stěžejním úkolem průběžné pedagogické praxe je promyšlená příprava a realizace konkrétních úseků vzdělávací práce (mikrovýstupy) a jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petra Ristić, Ph.D. (02.02.2020)

Cílem semináře je:

·         dále rozvíjet profesní kompetence a kultivovat učitelskou osobnost, jednající v pedagogické realitě s jejím hlubším porozuměním.

·         rozvíjet schopnost sebereflexe a reflexe vzdělávací práce.

·         prohloubit dovednost vyhodnocovat interakce mezi učitelkou a dětmi a mezi dětmi vzájemně a efektivně využívat výsledky evaluace pro plánování a realizaci vlastní vzdělávací práce v předškolním zařízení.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (24.09.2018)

Základní studijní literatura:

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018.

Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-239-5939-5.

Autoevaluace mateřské školy (metodická příručka k vlastnímu hodnocení). Praha: VÚP, 2010. ISBN 978-80-87000-9-32-8.

Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: Metodika pro podporu individualizace v podmínkách mateřské školy. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6.

 

Další doporučená literatura:

ZELINKOVÁ O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2001, ISBN 80-7178-544-X.

KAPRÁLEK K., BĚLECKÝ Z. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2004, ISBN 80-7178887-2.

PRŮCHA, Jan a kol. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 254 stran. ISBN 978-80-7552-323-5.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 152 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5115-2.

 

Nápadník pro mateřské školy: hravé náměty pro práci s dětmi. Nádvorníková, Hana, ed. a Bečvářová, Zuzana, ed. Praha: Raabe, 2015- . ISSN 2336-7164.

DVOŘÁKOVÁ, Hana et al. Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí: dítě a jeho tělo. 2. vydání. Praha: Raabe, 2015. 164 stran. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-187-8.

SVOBODOVÁ, Eva et al. Rozvíjíme city, vůli, sebepojetí a komunikaci dětí: dítě a jeho psychika - sebepojetí, city, vůle: dítě a ten druhý. Praha: Raabe, 2015, ©2015. 124 stran. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-189-2.

SYSLOVÁ, Zora, HORKÁ, Hana a LAZAROVÁ, Bohumíra. Od teorie předškolního vzdělávání k praxi v mateřské škole. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 137 stran. ISBN 978-80-210-7542-9.

VÁCHOVÁ, Alena, KUPCOVÁ, Zuzana a KUKAČKOVÁ, Michaela. Rozvíjíme jazyk a řeč dětí: dítě a jeho psychika - jazyk a řeč. Praha: Raabe, ©2015. 126 s. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-173-1.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (04.01.2019)

Praxe a seminář

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Petra Ristić, Ph.D. (15.03.2022)

Pedagogické praktikum je realizováno formou společného setkání, na kterém studenti prezentují svou práci (schopnost odborně a tvořivě pracovat s dětmi předškolního věku) formou VIDEONAHRÁVEK z vlastní praxe. Video bude pořízeno za účelem profesního rozvoje učitelky, bude využito POUZE ke studijním účelům, v tomto kurzu (na společném setkání), v rámci výuky daného studenta. Video nebude nikde uloženo ani zveřejněno.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petra Ristić, Ph.D. (15.03.2022)

Požadavky k udělení zápočtu:

- 100% aktivní účast studenta na semináři

- 100% účast na dvoutýdenní praxi ve fakultní mateřské škole v případě, že student KS NEPRACUJE v předškolním zařízení.

- předložení pedagogického portfolia (záznamy z hospitací, reflexí, seznam prostudované odborné literatury, seznam a analýza pedagogické dokumentace, atd.)

- 3 ukázkové přípravy (viz zadání v Moodlu)

- videozáznam pedagogické činnosti

 

 Studenti dále pokračují ve vedení pedagogického portfolia.

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK